Advertentiecampagnes optimaliseren. Artificiële intelligentie inzetten in (digitale) marketingcampagnes. Je bedrijfsverhaal naar buiten brengen. Een aantrekkelijke werkgever worden en zo toptalenten aantrekken. Het zijn slechts enkele thema’s die tijdens de KIXX Academy worden behandeld. Tom Cappelle en Renke Pieters zijn de drijvende krachten achter de boeiende kennissessies. “De kennissessies zijn ontstaan om bedrijven uit te dagen en te inspireren. Om hen nieuwe perspectieven te bieden en innovatieve ideeën aan te wakkeren. En dat is geen overbodige luxe voor wie wil blijven meedraaien in een voortdurend veranderende wereld”, legt merkstrateeg Tom Cappelle uit. Renke Pieters, digitaal strateeg, vult aan: “De KIXX Academy is een logisch verlengstuk van wat we bij KIXX voor onze klanten uit diverse sectoren betekenen. Het is een plek waar we onze expertise uitgebreid delen en samen met deelnemers de diepte ingaan op actuele en toekomstige trends in digitale marketing en strategie. We willen mensen niet alleen informeren, maar hen ook laten ervaren hoe ze al die kennis in hun eigen bedrijf concreet kunnen toepassen.”Met de kennissessies richt KIXX zich op een breed publiek: van marketeers, hr-managers en ondernemers tot creatieve denkers en strategen. Elke sessie is zorgvuldig samengesteld om maximale waarde te bieden, met een focus op zowel theoretische kennis als praktische toepassingen. Zo worden er dit jaar nog sessies georganiseerd rond artificiële intelligentie, ROI, employer branding en e-commerce.Tom en Renke zijn het erover eens dat de grootste waarde van de KIXX Academy ligt in de mogelijkheid om echte, meetbare groei te stimuleren: “Of je nu een klein bedrijf runt dat zijn online aanwezigheid wil vergroten, of een grote onderneming die voorop wil blijven lopen in de nieuwste digitale trends, de KIXX Academy biedt inzichten en tools die je direct kunt toepassen,” zegt Tom. “We zien onze sessies als katalysatoren voor verandering. Ze bieden niet alleen kennis, maar ook inspiratie en motivatie om het geleerde in de praktijk te brengen. We willen dat mensen weggaan met concrete ideeën en strategieën die ze meteen kunnen inzetten”, vervolledigt Renke. “We zijn voortdurend bezig met het verbeteren en uitbreiden van ons aanbod. We luisteren naar de feedback van onze deelnemers en passen ons programma aan om aan hun veranderende behoeften te voldoen. We zijn van plan om meer sessies aan te bieden die zich richten op opkomende technologieën, zoals AI en machine learning, en hoe deze de marketingwereld transformeren”, deelt Tom. “We zien de KIXX Academy als een springplank voor bedrijven die hun marketingstrategie willen vernieuwen en optimaliseren. Terwijl de markt en consument- en klantenbehoeften voortdurend veranderen, biedt onze academy de kans om een stap voor te blijven. Door de nieuwste inzichten te verwerven en technische vaardigheden onder de knie te krijgen, kunnen bedrijven niet alleen reageren op veranderingen, maar die ook proactief counteren. Onze sessies geven deelnemers de tools en kennis om strategisch te groeien. We moedigen iedereen aan om met ons samen de toekomst van marketing te verkennen en een stevige basis te leggen voor duurzaam succes,” besluit Renke. Bekijk onze geplande sessies
Daar is ie dan: onze showreel van 2024! We pakken uit met de meest impactvolle projecten die ons team het afgelopen jaar realiseerde. Spring binnen in een wereld van krachtige logo's, meeslepende video's, stijlvolle magazines en razendsnelle websites - stuk voor stuk projecten die het verschil maakten voor onze klanten. In deze showreel zetten we onze beste marketingcases op een rij. Kijk mee hoe we merken een boost gaven, complexe boodschappen vertaalden naar pakkende content en marketinguitdagingen omtoverden tot successen. Het resultaat? Een reeks projecten die perfect tonen waar KIXX voor staat: creatieve marketing die werkt.
Wij zijn Cami & Merel, twee enthousiaste studenten aan de Arteveldehogeschool die onze afstudeerstage vervolledigen bij KIXX Strategy in Communication. Duik met ons mee in het boeiende en veelbelovende marketing agency KIXX, waar stages transformeren in waardevolle ervaringen! Stage lopen bij KIXXAls stagiaires bij KIXX krijgen we dagelijks een breed scala aan verantwoordelijkheden die ons helpen groeien en bloeien. “Mijn naam is Merel en de afgelopen drie maanden mocht ik mezelf contentmarketeer noemen. Samen met het team contentmarketing draag ik bij aan de marketingstrategie van diverse klanten. Ik mag contentkalenders opstellen, boeiende blogs schrijven en gepaste copy ontwikkelen voor verschillende social media posts. Ik kreeg de kans om mee te helpen aan verschillende workshops, zowel bij de voorbereidingen als bij de taken nadien. Elke dag brengt een nieuwe uitdaging met zich mee, wat me de kans gaf mijn creativiteit volledig te benutten en mijn theoretische kennis om te zetten in de praktijk.” Aan de andere kant, als digital marketingstagiaire, vinden we Cami, nauw betrokken bij de uitwerking van online strategieën en campagnes. “Voor verschillende bedrijven zet ik campagnes op die passen in de marketingmix van de klant. Zowel op Google, Facebook als Linkedin, beheer en optimaliseer ik de digital ads om de beste resultaten te bekomen. Website- en conversie-optimalisaties uitvoeren en relevante keywords onderzoeken voor SEO-doeleinden behoren ook tot mijn takenpakket. Daarnaast werk ik aan de ontwikkeling van nieuwe marketingstrategieën om de doelen van onze klanten te bereiken. Elk aspect van mijn rol biedt een unieke kans om mijn vaardigheden aan te scherpen en mijn kennis te vergroten in het dynamische veld van digitale marketing.” “Voor ons is geen enkele dag hetzelfde. We krijgen diverse uiteenliggende opdrachten voor verschillende bedrijven, waardoor we telkens met iets nieuws aan de slag gaan. We zien KIXX als dé perfecte plek om ervaring op te doen.” Op onze eerste stagedag werden we hartelijk verwelkomd met een uitgebreide rondleiding en introductie aan het team. Onze stagementoren namen uitgebreid de tijd om ons de werking van het bedrijf uit te leggen, inclusief een grondige introductie tot de programma’s waarmee ze werken. Alles was duidelijk en overzichtelijk, waardoor we ons meteen op ons gemak voelden en klaar waren om te beginnen aan onze stageperiode bij KIXX. De sfeer binnen het bedrijf is enorm positief en ondersteunend. Een jong, enthousiast team staat altijd klaar om elkaar te helpen en de goede sfeer binnen te behouden. We voelden ons meteen opgenomen in de groep en werden aangemoedigd om onze ideeën met hen te delen. Gedurende onze stageperiode hebben we de werkplek ervaren als een inspirerende en motiverende omgeving waar we graag vertoeven. Hoewel telewerken mogelijk is, verkiezen we de levendige en motiverende sfeer op kantoor. Binnen het bedrijf werken ze met een open desk policy, dat zorgt voor een flexibele en stimulerende werkomgeving. Iedereen zit door elkaar en je mag zitten waar je wilt, dit zorgt voor een familiale sfeer binnen in de groep. KIXX zorgt niet enkel voor een boeiende, uitdagende stage, maar geeft ons ook een plek waar we ons thuis voelen.Tijdens onze stage in de marketing agency boekten we allebei een flinke vooruitgang, vooral op vlak van zelfstandig werken en initiatief nemen. In het begin waren we wat terughoudend en afwachtend, maar al snel bloeiden we helemaal open. We ontdekten het belang van eigen input geven, feedback geven én krijgen, zelfstandigheid en flexibiliteit. KIXX was voor ons allebei een grote meerwaarde voor onze opleiding. We hebben veel geleerd en kregen telkens kansen om te groeien. In het bedrijf krijg je de ruimte om zelfstandig te werken en eigen inbreng te geven, dat is niet overal zo. Deze periode heeft niet alleen onze persoonlijke vaardigheden versterkt, maar heeft ons ook meer inzicht gegeven voor de toekomst. In een stageperiode is feedback cruciaal voor onze ontwikkeling als stagiairs. Binnen KIXX ontvang je vlot waardevolle feedback, meestal binnen de week. Dit stelt ons in staat om te leren uit onze fouten en zelfstandiger te worden. We krijgen daar bovenop ook inzicht in onze sterke punten en verbeterpunten. Onze ervaring met onze stagementors, Sara en Cindy, was zeer positief. We hielden wekelijks check-ins om onze vooruitgang te bespreken en om samen te kijken of we nog voldoende werk hadden. Zowel Cindy als Sara stonden altijd voor ons klaar, waardoor we ons gesteund voelden. De feedback en de begeleiding die we kregen hadden een grote invloed op onze groei tijdens deze stageperiode. We kijken met een positieve blik terug naar onze stageperiode bij KIXX. Het was een geweldige ervaring en het was een eer om deel uit te mogen maken van dit jong en enthousiast team! Bij KIXX werken lijkt ons beiden geweldig, mede dankzij de diverse opdrachten voor verschillende klanten, wat zorgde voor veel variatie. De extra activiteiten en de goede begeleiding maken het plaatje compleet. KIXX was dé beste keuze als stagebedrijf en we raden het anderen zeker aan! P.S.: Cami is na haar stageperiode ook een echte KIXX'er geworden! Dien jouw stageaanvraag in
KIXX ondersteunt je in je huidige marketingaanpak, en helpt je de juiste keuzes voor 2025 te maken.Plan een gratis brainstormsessie in en krijg inzicht in welke richting je best uitgaat. Boek een gratis brainstormsessieAls CEO, bestuurder of marketingmanager sta je voor de uitdaging om je marketingbudget voor 2025 vast te stellen. Voordat je dat marketingbudget bepaalt, is het essentieel om te begrijpen hoe je huidige marketingstrategie presteert. Welke kanalen leveren de beste resultaten op? Hoe effectief is je marketing in het bereiken van je doelen? Aan de hand van een marketingscan evalueer je waar je staat en welke verbeteringen mogelijk zijn. Met die inzichten neem je vervolgens strategische beslissingen voor 2025. Je merkt het al … Inzicht hebben of krijgen in wat je tot op vandaag doet is dus erg belangrijk en bepaalt je koers op zowel korte als lange termijn.Een strategisch marketingbudget vraagt om een balans tussen innovatie en bewezen methodes. AI, duurzaamheid en AR/VR zijn geweldige innovaties, maar vergeet niet om ook te investeren in je kernkanalen en -strategieën. Daarnaast is het essentieel om flexibel te blijven: houd 5-10% van je budget als buffer voor onverwachte kansen of uitdagingen. Door KPI’s in te stellen, kun je elk aspect van je marketingbudget meten en optimaliseren voor een maximale ROI. Wil je meer inzicht krijgen in je huidige marketingaanpak? Wil je je koers voor 2025 bepalen?KIXX helpt je graag op weg met een eerste gratis brainstorm, zodat je met vertrouwen de juiste budgetbeslissingen voor 2025 neemt. Ik wil een gratis brainstorm boeken
Bouw een effectief retentiebeleid Een goed retentiebeleid vormt de basis van een sterk employer brand. Maar wat houdt een retentiebeleid precies in? Het draait om het creëren van een omgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en graag willen blijven werken. In de huidige arbeidsmarkt, waar talent keuzevrijheid heeft en veel verwacht, is het cruciaal om te investeren in waardering, groeimogelijkheden, en een goede work-life balance. Wil je nieuw talent aantrekken en je beste medewerkers behouden? Let’s get started!De eerste dagen zijn cruciaal voor nieuwe medewerkers. Een gestructureerd en warm welkom maakt het verschil. Besteed aandacht aan je onboardingproces door nieuwe medewerkers kennis te laten maken met hun taken, de bedrijfscultuur en hun nieuwe collega's. Het aanstellen van een meter/peter/buddy maakt de nieuwe medewerker wegwijs.Werknemers die zich betrokken voelen, zijn gemotiveerder, productiever en loyaler aan hun werkgever. Hoe verhoog je die betrokkenheid? Door een cultuur van open communicatie en erkenning te creëren. Mensen waarderen het wanneer hun harde werk wordt opgemerkt. Of het nu gaat om een simpele 'dank je wel' of een formele erkenning, elk gebaar telt.Niemand wil stilstaan, en dat geldt zeker voor ambitieuze professionals. Loopbaanontwikkeling biedt werknemers perspectief en motiveert hen om langer in je bedrijf te blijven. Bied daarom duidelijke groeipaden en opleidingsmogelijkheden aan. Dit kan variëren van online cursussen tot interne workshops en mentorprogramma’s.Werknemers waarderen een gezonde work-life balance. Door flexibele werkuren aan te bieden of thuiswerken mogelijk te maken, creëer je een aantrekkelijke werkomgeving. Bovendien bewijzen bedrijven die hun medewerkers de vrijheid geven om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken, dat flexibiliteit geen luxe is, maar een must om talent te behouden.Een sterke bedrijfscultuur is een magneet voor talent. Mensen willen werken voor bedrijven waarmee ze zich kunnen identificeren en waarvan de waarden aansluiten bij hun eigen overtuigingen. Definieer wat jouw bedrijf uniek maakt en maak deze waarden zichtbaar in alles wat je doet. Transparantie, klantgerichtheid of een andere waarde die jouw bedrijf uniek maakt: zorg ervoor dat deze centraal staat in alles wat je doet. Zo bouw je niet alleen een sterke employer brand, maar ook een loyaal en tevreden team. Bouw mee aan mijn employer brand
In de digitale wereld is het gebruik van offline communicatie niet voor elk bedrijf evident. Toch laat het toe om jezelf als onderneming te onder- scheiden van de massa. Dat zag ook Stijn Le Couter van BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter in toen Wim Wullaert zo’n vijf jaar geleden met het idee kwam om een magazine te lan- ceren. “Wim was toen zaakvoerder van het Tieltse reclamebureau Kliek Creatieve Communicatie. In 2021 nam KIXX dit bedrijf en de voltallige equipe over. Zo staat hetzelfde team ook vandaag in voor het jaarmaga- zine”, kadert Tom Cappelle, business developer bij KIXX. “Toen Wim bij ons aanklopte, bracht BMW zelf geen magazine meer uit en waren ook de productcatalogi niet meer voorhanden”, vertelt zaakvoerder Stijn Le Couter. “We waren meteen overtuigd van de meerwaarde van een eigen jaarma- gazine voor ons merk. Onze klanten waarderen het om iets tastbaar in handen te hebben. Het blad is zo opgesteld dat het een jaar actueel blijft. We willen dat ons cliënteel er de tijd voor neemt en er meerdere keren naar teruggrijpt.” BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter verdeelt de uitgave aan klanten, in lokale horecazaken, bij partners, tijdens eigen events, bij het afhalen van een nieuwe wagen en aan vips via het Soudal Quick-Step-wielerteam. Het jaarmagazine wordt telkens opgehangen aan een nieuw BMW- model dat op de markt komt. “We vullen verder aan met artikels rond partnerships, kunst, mode, reizen en vrije tijd. In elk nummer komt ook een oldtimer aan bod”, aldus Stijn. “Lokale bedrijven krijgen de kans om in ons magazine te adverteren. Het werven van geschikte kandidaten neemt het KIXX-team volledig voor zijn rekening.” Tijdens een brainstormsessie tussen Le Couter & Lemmens-Le Couter en KIXX krijgt elke jaareditie vorm. Op basis van de afgesproken onderwer- pen gaat KIXX aan de slag. Stijn: “Dat proces verloopt bijzonder vlot, met minimale bijsturing van onze kant.” Een hoogwaardige kwaliteit staat sowieso voorop. “Bij dit soort maga- zine kunnen we ons geen fouten veroorloven”, benadrukt Tom. “Alle partners dragen een premiummerk uit en het magazine reflecteert dat.” De presentatie van het jaarmaga- zine valt elk najaar samen met de lancering van een nieuw BMW- model. Hiervoor organiseert BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter steevast een indrukwekkend event. Participerende bedrijven hebben dan de mogelijkheid een eigen stand te plaatsen en gasten uit te nodigen. Dit laat hen toe hun klanten op een originele manier te bereiken en hun netwerk nog verder uit te breiden. “Veel ondernemers zoeken naar de juiste contactpunten met hun klan- ten en moeten zich differentiëren in een uitdagende markt. Voor lokale bedrijven is dit offline medium een unieke opportuniteit om hun eigen verhaal op te hangen aan de exclusiviteit van BMW”, besluit Tom. “Dat het jaarmagazine regionaal ver- ankerd is, vormt een bijzondere troef. Dat merken we ook bij de adverteer- ders, van wie sommigen zich voor de komende drie jaar verbinden. Het is een indrukwekkend magazine waarop we bijzonder trots zijn.” (Bron: STERCK Magazine)
Wij zijn een strategisch marketingbureau dat doelgericht focust op het stimuleren van groei. Groei in e-commerce, in conversie en dus in omzet. Vanzelfsprekend hoef je ons niet op ons woord te geloven. Dat doen we zelf ook zelden. We hebben zowel Klaviyo als Mailchimp onderzocht en gebruikt, gewikt en gewogen. Het resultaat is duidelijk en laat zich in – minstens – deze vijf troeven samenvatten.Klaviyo is gebouwd voor e-commerce en retailmarketeers en onderscheidt zich zo van Mailchimp, dat een algemenere insteek heeft. Focus stelt Klaviyo in staat om krachtige functies aan te bieden en die naadloos te laten aansluiten bij de unieke behoeften van e-commercemerken. Gedetailleerde segmentatie, geavanceerde automatisering en een diepgaande integratie met populaire e-commerceplatforms vormen het actieterrein van Klaviyo. Specialisten zijn nu eenmaal doeltreffender.Door realtime segmentatie aan te bieden, stelt Klaviyo marketeers in staat om direct te reageren op veranderend klantgedrag en snel wijzigende trends. Dit staat in schril contrast tot Mailchimp, waar segmentatie soms een tweetal uur vergt en vervolgens beperkt blijft in gebruik en mogelijkheden. Relevante berichten op tijd leveren aan specifieke doelgroepen is een troef waar elke e-commercespeler graag gebruik van maakt. Snelheid is niet altijd en overal de beste optie, maar hier wel.Mailchimp biedt een aantal basisflow-triggers en mist ondersteuning voor mobiele pushmeldingen, waardoor de mogelijkheden voor automatisering eerder beperkt zijn. Ondertussen geeft Klaviyo toegang tot geavanceerde flow-triggers voor e-mail, SMS en mobiele pushmeldingen. Daarmee kunnen marketeers heel doeltreffend gepersonaliseerde en meeslepende customer journeys creëren die uitnodigen, enthousiasmeren, warm maken en … zichtbare resultaten opleveren. Klaviyo stelt e-commercemerken in staat om zowel statische als unieke couponcodes te gebruiken. Die zijn essentieel voor het opvolgen en monitoren van marketingcampagnes en het stimuleren van conversies. Het zijn met name die laatste die ons uiteindelijk vooral interesseren. De waardevolle inzichten die unieke couponcodes opleveren, lopen we mis bij Mailchimp. Klaviyo biedt hier meer effectiviteit en dat helpt om aankopen te stimuleren. Bij Klaviyo genieten marketeers van toegewijde ondersteuning en een levendige community e-commerce-experts die klaarstaan om te helpen en best practices te delen. Resultaten boeken is vaak het resultaat van successen delen en blunders voorkomen. De collectieve expertise van een groep ervaren gebruikers aanboren maximaliseert de waarde van Klaviyo als platform én maakt er voor doeltreffende e-commerce de interessantste optie van. Wij verkiezen Klaviyo boven Mailchimp voor e-commerce, en je mag ons daar zorgeloos in volgen. Klaviyo biedt op dit ogenblik een heel aantal duidelijke en overtuigende voordelen. E-commercemerken die naar succes en groei streven, plukken daar de vruchten van. Wil je meer weten? Ontdekken en ervaren hoe wij e-commerceverbeteringen aanpakken en omzetgroei realiseren?Lees onze 7 tips die écht werken voor een betere e-commerce. Bouw je e-commerce uit
Gaan zeven tips zoden aan de dijk brengen? Wel, de gemiddelde e-commerceconversieratio (heerlijk woord) situeert zich vaak ergens tussen … 1 en 2%. Wie daar één procent aan toevoegt, ziet zijn omzet met 33 tot 50% stijgen. Zeven tips bevatten een zee aan kennis in een omgeving waar elk detail belangrijk is.Niet te verwarren met: kies voor verschillende foto’s om je product te tonen. De productkaart of productpagina is een specifieke pagina waarop alle informatie over dat product in één oogopslag te vinden is. Hoe aantrekkelijker en vooral completer een ‘product card’ is, hoe beter potentiële klanten inschatten wat ze kopen en hoe groter hun vertrouwen in de webshop. Een goed-opgestelde en volledige productpagina, met naast goede beelden ook veel info, beschrijvingen, afmetingen, specificaties en toepassingsmogelijkheden, trekt de aandacht en nodigt uit.‘Retour? Retour? Ze moeten hun aankoop liefst zo weinig mogelijk retourneren …’ Dat klopt, maar het niet kunnen retourneren van een online aankoop is een belangrijke drempel om effectief de stap naar een transactie te zetten. Door de voorwaarden in het algemeen en de retourpolicy in het bijzonder helder en transparant te maken, creëer je vertrouwen. Potentiële klanten waarderen duidelijke communicatie. De mogelijkheid om te retourneren maakt de aankoop makkelijker en wanneer er sprake is van een goed product voorkomt dat net de nood om te retourneren.Weinig data zijn zo relevant als de data die je aan de uitgang van de winkel verzamelt, bij klanten die net iets gekocht hebben. ‘Post purchase’ een dataflow opzetten is cruciaal om verschillende redenen: je bevraagde publiek is precies het publiek dat je in de toekomst wil bereiken én het is zonet overtuigd door je aankoop. Wat wil je meer? Je kan bestaande klanten post purchase op de hoogte houden, verrassen, verwennen of verleiden tot een nieuwe aankoop terwijl je ontdekt wat bij hen de triggers waren die tot actie aanzetten, om die vervolgens te integreren in je marketing naar nieuwe klanten.Eén exemplaar is goed, twee nog beter. Logistiek en organisatorisch is het werk quasi identiek maar twee producten in plaats van één betekent een verdubbeling van je omzet. Verzendkosten, magazijnwerk, handling … Hoe groter de bundel waarover je de terugkerende basiskosten verdeelt, hoe efficiënter het wordt. Hogere orderwaarden – de totaalprijs van de bestelling per klant – leveren meer omzet op. Simpel. Biedt gerelateerde producten aan, creëer sets of bundels en werk doelgericht met kortingen om snel resultaten te zien.Een verkoop op afstand – via een webshop ontmoeten klant en verkoper elkaar nooit – houdt risico’s in. Wat als iets niet is wat het leek? Wat als het niet past? De koper mag zich bedenken (‘herroepingsrecht’) of een product beoordelen en vervolgens terugsturen. Het wekt vertrouwen als je daarover niet geheimzinnig doet en het makkelijker maakt. Het verzend- en retourproces maakt in tegenstelling tot bij een fysieke winkelbeleving veel meer deel uit van je activiteiten binnen e-commerce. Het is goed als je die stappen ook zo benadert, erover nadenkt en ze optimaliseert.‘O nee, waar ligt die kaartlezer? En waarom willen ze dat allemaal weten?’ De beslissing genomen, de keuze weloverwogen en duidelijk. Je bent er bijna, de transactie is een feit … waarna winkelkarretjes achtergelaten worden en klanten spoorslags de benen nemen, richting concurrenten die wél een eenvoudig afrekenproces hebben. Het laatste struikelblok waarop online aankopen vaak nog stuklopen, is het afrekenproces. Te moeilijk, te complex, te lang of met een te beperkt aanbod aan betaalmethodes … elke reden is plots goed om af te haken. Voorkom dit en je omzet stijgt. Vandaag gaan 80% van de online aankopen en transacties via smartphone. Om conversies te optimaliseren is het belangrijk dat je de webshop natuurlijk test, maar te makkelijk over de mobiele toepassing gaan, is zonde. ‘Ja, die groene knop werkt!’ is een belangrijk inzicht, tot je vaststelt dat diezelfde groene knop op een smartphone niet meer op de juiste plek staat. Het spreekt voor zich dat testen, proberen, variëren en bijsturen een terugkerend proces is. Maar, dit wordt pas écht zinvol als je ook de ‘realitycheck’ met het vaakst gebruikte toestel aangaat en dus test wat en waar je moet testen. Bonustip: weet je waarom wij Klaviyo verkiezen boven Mailchimp voor e-commerce? Je leest het in onze blog. Tot zover de zeven tips die écht effect hebben op het conversiepercentage van je webshop! Aan de slag ermee!
Er was een tijd dat alles zich offline afspeelde, daarna sloeg de balans helemaal door naar het onlinegebeuren en net daardoor levert een goede marketingmix vandaag de beste resultaten op. Anno 2024 blijft een eigen magazine een verrassende, opvallende, in het oog springende keuze. Het zegt iets – bewust en onbewust – over je toewijding, diepgang en de manier waarop je naar dingen kijkt als je klanten en potentiële klanten regelmatig een up-to-date en tastbaar ‘geschenkje’ gunt.Mails zinken naar de bodem van de inbox, berichtjes worden over het hoofd gezien en de newsfeed op sociale media is een kwestie van seconden. Een magazine blijft op de keukentafel, kantoor, de kast of godbetert het toilet liggen. Het steekt af en toe de kop weer op en lijkt – eenmaal op het terrein – een eigen leven te leiden. Je introduceert het, en een jaar later duikt plots iemand op met een artikel in de hand. Een magazine wordt beleefd, gelezen en opnieuw bekeken.Een eigen magazine is een investering, geen kost. Goede marketing is dat sowieso, maar een eigen magazine is zoals alles wat ‘slow’ is waardevol voor de ontvanger. Maak het te mooi om in de papiermand te gooien, voldoende dik om op te vallen en zorg voor inhoud die uitblinkt. Aantrekkelijk, interessant, diepgaander, met inzichten en cases, om op eigen tempo van te genieten en te proeven, om zin te krijgen, enthousiast te worden en zaadjes te planten, een magazine heeft waarde.Een eigen magazine is een investering, deel twee. Het magazine is een tastbaar en minder vluchtig kanaal waarin letterlijk en figuurlijk een wereld opengaat. Die zaadjes van daarnet ontkiemen. De ‘goesting’ groeit gaandeweg en de connectie met je naam of merk groeit mee. Niet snel-snel maar door herhaling en de aangename inhoud die je aanbiedt. Een magazine creëert wellicht geen stormloop de dag na verschijnen, maar je naam nestelt zich voor lange tijd op de juiste plaats. Contentconfetti. Crosschannel-integratie. Splintering. De tweedimensionale ‘oude’ magazines zijn inderdaad dat: oud. Een goedgemaakt en tijdloos magazine maakt vandaag probleemloos deel uit van een omnichannel-aanpak en wordt geïntegreerd in en gecombineerd met andere marketingkanalen zoals social media, e-mailmarketing en evenementen. Integraal of in stukjes, in dezelfde of licht aangepaste vorm, alles kan, dus vergeet alle beperkingen: de mogelijkheden zijn veel groter.Eén keer per jaar op een vast moment, halfjaarlijks of per kwartaal? Een grote oplage of zeer gericht? Aan bestaande klanten of breder? Cover, pagina’s, inhoud, beelden, toon, stijl … een advertentie in een publicatie van een ander kost centen en je moet je schikken. Bij een eigen magazine hou je zelf de controle en bepaal je helemaal je eigen koers. Het verhaal dat je brengt, sluit helemaal aan bij wat je als merk of organisatie wil uitstralen en verspreiden. Je merkbekendheid vergoot en verbetert erdoor, op een consequente manier en in een gecontroleerde publicatie. Die levert je betrokkenheid en klantentrouw op, omdat je waardevolle inhoud aanbiedt die aansluit bij wat je doelgroep aanspreekt. Je kan diezelfde inhoud via andere kanalen linken en verspreiden. In casestudies en met positieve ervaringen, maar ook door innovaties, R&D of toekomstvisie te illustreren, creëer je een volledig beeld van alles waarvoor je als organisatie of merk staat. Je kan verdiepen, richten, enthousiasmeren en connecteren, en dat zorgt er op lange termijn voor dat je naam en merk met heel wat positieve associaties verbonden zijn én blijven. Via een magazine neem je klanten en potentiële klanten mee. Je biedt hen een blik op de mogelijkheden, toont hen de passie en het enthousiasme achter producten of diensten en dat maakt van een eigen magazine een waardevolle investering in duurzame, blijvende relaties, in betrokkenheid en in loyaliteit. Zin in een eigen magazine?
Een strategische website voorziet dus in noden. Elke bezoeker wordt anders – efficiënter, gerichter, bewuster – door een strategische website geleid. Door met verschillende landingspagina’s te werken, specifieke content te voorzien en een directe link te leggen met SEO en SEA trachten we de verschillende bezoekersnoden die we onderscheiden op de meest efficiënte manier naar een juiste conversie te leiden.” Een strategische website blijft dus net zo goed een digitaal visitekaartje maar wel eentje waarmee je kan converteren. Niet in het wilde weg of op goed geluk, wel op de manier zoals jij het wil: verkoop, leads, B2B, inschrijvingen … alles kan, op voorwaarde dat we het gewenste doel duidelijk bepalen en daarna alle parameters juist zetten om het beste resultaat te bereiken. Wat we daarnet stelden – voor de bezoeker is het verschil tussen een ‘gewone’ en een strategische website niet noodzakelijk duidelijk – klopt dus niet helemaal: het verschil is net heel erg duidelijk, alleen is het niet opvallend visueel of zeer expliciet. Het gaat om efficiëntie, om de juiste antwoorden.‘Efficiënt’ is in deze vaak synoniem met ‘snel’. Je krijgt in een newsfeed 0,3 seconden en na een zoekopdracht 1,5 seconden om een connectie te maken. Een website op het gemak ontdekken of verkennen, is nattevingerwerk. Scrollen, een vraag intypen, een snelle interventie die nodig is: de rol van het internet – en dus van de website – is actiever en gerichter dan ooit. Een vergelijkende productstudie, het verhaal van een gepassioneerd vakman of een dringende interventie, dat zijn drie specifieke ‘vragen’ die dus elk een specifiek antwoord vereisen. Dat antwoord kan één en hetzelfde telefoonnummer zijn, maar wie ’s morgens een kapotte boiler heeft, wil zich niet eerst door een achtergrondverhaal lezen. Die wil zo snel mogelijk opnieuw warm water. Het is via een goede, strategische website dat we elke vraag, elke behoefte, elk traject zo snel mogelijk richting het gewenste antwoord sturen. En dus richting het contact met, of de beslissing van, een potentiële klant. “De users flow van elke individuele bezoeker verschilt en de strategische website openbaart zich in functie daarvan”, legt de KIXX-expert uit. “Dat is een samenspel: analytics, het in kaart brengen van de doelgroepen en hun noden, profielen van gebruikers en buyer personas … Er gaat een proces vooraf aan de ontwikkeling van de website. En er volgt er daarna nog eentje, want een strategische website begint waar een gewone website eindigt.” “Voor velen is het online zetten van de website het doel. Terwijl het dan pas echt start: bijsturen, monitoren, content veranderen, A/B-testing … we zoeken constant verder naar het perfecte parcours dat tot conversie leidt, voor elke specifieke bezoeker.” “De tijd dat een website een statisch ding was, waar je dan na een jaar of vier een nieuwe versie van liet maken, is voorbij. Of dat zou toch moeten. Ten eerste is zo’n vervanging – want dat is het dan uiteindelijk – nefast voor alle opgebouwde verdiensten en ten tweede kan je zo de kosten spreiden en koppelen aan een evolutie mét meetbare resultaten”, aldus Dries De Vylder van KIXX. Laat het ons samen uitzoeken.
“Je kan de ROI van een complete onderneming berekenen, of van een event, een campagne of zelfs van een advertentiebudget en in dat laatste geval spreken we van een Return On Ad Spend. Het is een maatstaf die het succes van een investering uitdrukt. Dat maakt er nooit een eindpunt van, of een conclusie. Integendeel: ROI is een instrument waarmee je onderweg het rendement van de ingezette middelen meet, om vervolgens bij te sturen en dat rendement te verbeteren.” “Marketing is nog te vaak een flexibel en te weinig concreet gegeven, zeker als het over de effectiviteit gaat”, zegt de digital growth strategist van KIXX. “Hoeveel mensen zien een advertentie? Hoeveel daarvan registreren de boodschap, wie gaat tot actie over en wie koopt effectief het product? Hoe lang duurt dit proces, en hoe evolueert de naamsbekendheid ondertussen?” Tot een decennium terug was het giswerk, vandaag laten talloze, vaak digitale mogelijkheden toe zeer precieze resultaten te registreren. “Met voldoende nuances: het onderscheid tussen de leads – potentiële klanten die interesse tonen – en zij die van lead naar customer gaan, is bijvoorbeeld van belang, naast het opbouwen van een langetermijnrelatie met klanten of het creëren van verkeer en interactie. We konden dat allemaal perfect in kaart brengen, al stelt het verdwijnen van third party cookies ons voor nieuwe uitdagingen. Meer privacy en minder data zet ‘the bigger picture’ op de voorgrond en doet ons af en toe gedurfd uitpakken: één maand geen Meta-ads voorzien en kijken wat het verschil in revenu is, levert high level-inzichten op.”Renke Pieters: “Wees dus zeker nu op je hoede voor te eenvoudige metingen en interpretaties. Marketing blijft een marathon, geen sprintnummer. Natuurlijk wil je op korte termijn de eerste positieve resultaten zien, maar de onmiddellijke effecten van een succesvolle campagne op de omzetcijfers zeggen niks over de klantenloyaliteit of naamsbekendheid die je opbouwt. Hoe fijner je metingen onderweg zijn, hoe duidelijker het beeld en hoe groter het inzicht in wat er precies gebeurt.” “En daar gaat het over: we willen weten wat werkt en wat niet, om er nieuwe, bewuste beslissingen en realistische doelstellingen aan te koppelen. Data-gestuurd, zodat het geen nattevingerwerk is en we elke marketinginspanning goed kunnen richten. Marketing is vandaag een proces van testen en optimaliseren, mede dankzij ROI-cijfers die beslissingen helpen onderbouwen.”Het klinkt logisch, als je weet dat ‘klanten helpen om een verantwoorde groei te realiseren’ steevast het uitgangspunt van KIXX is geweest. “Klopt. En zoals altijd bouwt een team vaardigheden, kennis en expertise op door iets vaak te doen. Bij KIXX kennen we de kanalen, de verwachtingen die we daaraan mogen koppelen en beschikken we over de actuele tools en technologie om dat correct en nauwgezet te registreren. We starten dus telkens met een nieuwe strategie en een plan, waarin we de gebundelde expertise van 15 jaar meten, weten én return on investment meenemen. En zo boek je natuurlijk resultaten.” Ik wil een marketingscan!
De tijd van het ongebreidelde ‘doe-maar-waar-je-zin-in-hebt’ lijkt stilaan voorbij. Op 25 mei 2018 trad de GDPR in werking. Die Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zorgt ervoor dat bezoekers altijd toestemming moeten verlenen voor het gebruik van cookies door derden. Onthoud de term. Er worden – vaak terecht – meer en meer vragen gesteld bij de risico’s van een te publieke online-aanwezigheid en er bestaat zoiets als het recht op privacy. Daarmee gaan ook online wettelijke rechten en plichten gepaard en het is in dit kader dat de term server side tracking zich situeert. En ‘client-side tracking’. De meest gebruikte, huidige methode om online data te verzamelen, is via ‘client-side tracking’. Third party cookies (hier is de term) registreren klantdata en websitestatistieken in de browser (de client) van de gebruiker en die verstuurt alles naar externe platformen (Google, Meta …) zoals we het sinds jaar en dag gewoon zijn. Het is alsof je een winkel binnenstapt en drie, vier, vijf, tien ‘derden’ je doen en laten filmen. En ze doen dat niet enkel in die winkel: ook wanneer je daar al lang weer buiten bent, blijven de camera’s draaien. Client-side tracking botst op haar limieten en mist naar schatting ondertussen zowat een kleine helft van desktop-datastromen. Dat zal in de toekomst enkel toenemen. Heel veel van de camera’s die derden in winkels hebben hangen, zijn ondertussen afgedekt. De rest volgt ongetwijfeld. Contacteer ons voor meer infoEnter ‘server side tracking’, waarbij de dataverzameling en de gegevensbewaring op een eigen server gebeurt en niet via de browser. First party data dus. Geen derden die camera’s in winkels hangen, wel de winkeleigenaar zelf. De camera’s filmen enkel nog binnen de muren van het pand en vervolgens beheert de eigenaar van de winkel zelf de gemaakte filmpjes. De online winkeleigenaar verzamelt de data daarvoor op een eigen server (een stukje van de cloud) en is dus meteen ook de data-eigenaar. Met eigenaarschap komt verantwoordelijkheid. Privacyregels, gegevensbescherming en nieuwe wetgevingen blijven natuurlijk van toepassing en het zal de eigenaar van de data zijn die ze moet bewaken. Server side tracking is interessant voor elke onderneming die online gegevens verzamelt. Hoe meer data, hoe groter de waarde wordt. De nood aan meer privacy en het ontstaan van een wettelijk kader zal van server side tracking de basis van dataverzameling maken. Het nieuwe evenwicht tussen ethiek, verantwoordelijkheid, keuzevrijheid en gepersonaliseerde marketing betekent een stap vooruit en dus is de implementatie van server side tracking vandaag al een goed idee.De locatie van dataverzameling (en dus de verantwoordelijkheid ervoor) is het grote verschil tussen ‘server side tracking’ en ‘client-side tracking’. De server komt erbij, als nieuwe opslagruimte en extra laag tussen de data en de derden die ze graag willen gebruiken voor hun marketingdoeleinden. Die extra laag vraagt weliswaar een technische uitrol, maar brengt ook een aantal belangrijke voordelen met zich mee. 1. Meer en betere data De ‘third party cookies’ lijken hun eindfase bereikt te hebben. De data-hoeveelheid die in handen van één derde partij komt, wordt in vraag gesteld en wettelijk gelimiteerd. Apple, Firefox en stilaan ook Google en Microsoft beperken hun dataverzameling (noodgedwongen) terwijl extra adblockers en plug-ins nog meer op de rem gaan staan. Elke dataset die nog ontstaat, is stilaan incompleet. Server side tracking verzamelt eigenlijk dezelfde data die derden niet langer kunnen en mogen verzamelen. Het verschil zit hem in de het ‘eerste eigenaarschap’ van de data, en het feit dat ze niet rechtstreeks doorgestuurd of gedeeld worden met de rest van de wereld. Als data opnieuw volledig geregistreerd kunnen worden, ontstaat ook weer een volledig en meer compleet beeld. 2. Meer controle over die data Het opslaan van al die verzamelde data op één plaats creëert controle. Server side tracking gebeurt rechtstreeks door de eigenaar van de server en dus ook van de data. Die weet wat er opgeslagen wordt, en waar. In een ongecontroleerde, digitale omgeving als het wereldwijde web leidt een eigen, centrale, beveiligde opslagruimte altijd tot controle. Als data-eigenaar en data-verzamelaar bepaal je zelf wat je opslaat en wat je eventueel in een volgende fase deelt met andere partijen. Je kan de verzamelde data bovendien aanvullen met extra gegevens uit andere bronnen of verrijken met CRM-data, al naargelang de zin en het doel. 3. Future- en privacy-proof Server side tracking is een nieuwe omwenteling in de manier waarop bedrijven nu en zeker in de toekomst data verzamelen en inzetten. Het apparaat van de gebruiker (de browser, de ‘client’) draagt niet langer de grootste verantwoordelijkheid, wel de eigenaar van de server waar de data worden verzameld. Gerichte verantwoordelijkheid brengt meer aandacht voor privacygevoeligheid en nood aan veiligheid mee. In plaats van allerlei (meer en meer als onbetrouwbaar ervaren) derde partijen die het gedrag van je klanten volgen en registreren, ben je zelf diegene die beslist en beheert. Het stelt je in staat om transparanter te werken, met rechtstreekse instemming van je klanten en conform de regelgeving. De kans dat we ooit terugkeren naar het ‘oude’ systeem is onbestaand. 4. Goed voor de website- of webshopprestaties Een website zonder third party cookies laadt sneller. Er zijn een pak minder transacties, verzoeken en communicatievragen als enkel de eigen server ‘bediend’ moet worden van informatie. Het weghalen van alle externe, derde partijen en externe servers zorgt voor een betere websiteprestatie en dus ook voor een meer aangename beleving bij de bezoeker. Op dit ogenblik zijn dat nog altijd twee belangrijke criteria om de positie in de zoekresultaten van Google te bepalen. 5. Betere marketing en betere campagnes De balans tussen de nieuwe privacy- en gegevensbeschermingsregels en het verzamelen van zinvolle informatie om daar een campagne of marketingstrategie rond op te zetten, verlegt zich voor een stuk. First party data zorgen voor een andere kijk op de zaken en laten dataverzameling plus het inzetten daarvan toe zonder voorbij de grenzen van de privacy te gaan. De server side tracking levert op dit moment meer inzichten en meer data op dan de client-side tracking. Dat leidt tot een volledig beeld, goede bijsturingen en betere prestaties van marketing en marketingcampagnes. Server side tracking vereist het opzetten van tags, triggers en variabelen. Vroeger gebeurde dat enkel in een web container, nu komt daar dus een ‘server container’ bij. Het instellen en beheren van alle tags zoals pixels speelt zich doorgaans af in Google Tag Manager. Dat platform is voor marketeers en developers bekend terrein. Van daaruit bepaal je via transformaties zelf wat vanuit de extra gecreëerde laag naar derden zoals Google of Meta doorstroomt. Data zoals locatie, IP-adres en browserengine kunnen bijvoorbeeld standaard verborgen blijven. Vanuit de web container gaan de pixels, als alles goed geïmplementeerd werd, via een client zoals Google Analytics 4 naar de ‘server container’ die meestal wordt gehost door een server provider. De server zelf staat op een subdomein, zodat alle gegevens 100% ‘first party data’ zijn en dus conform de GDPR-regelgeving. Laat het ons samen uitzoeken.
“De vraag stellen of je strategie nog op het juiste spoor zit, is in ieder geval een goed begin.” Als Content Marketeer is Jorben Isembaert elke dag bezig met strategische content, marketing en communicatie. “Eigenlijk moet een onderneming zichzelf constant bijsturen: een prijsstrategie die herzien kan worden, een nieuwe technologie die mogelijkheden schept, kansen die zich plots aandienen in nieuwe doelgroepen … Er verandert zoveel en het stopt nooit. In een ideale situatie volgt een onderneming al die bewegingen en kansen, of is ze die zelfs net voor. Maar, zo’n aanpassingsvermogen komt niet vanzelf.”“Met een strategie bedoelen we dus zeer concreet het plan van aanpak om op korte, middellange en lange termijn ondernemingsdoelen te bereiken. Het gaat om het bepalen van de poolster in de verte, maar ook de stappen die tussendoor gezet moeten worden om op koers te blijven. Organisaties en ondernemingen hebben op een aantal vlakken een strategie nodig, willen ze niet zomaar wat ronddobberen. En je moet die strategie dan natuurlijk ook up-to-date houden.” Weet je welke richting je als ondernemer of zaakvoerder uitgaat? Algemeen, op communicatie- en marketingvlak of wat sales betreft? De kans is groot dat je toch even moet nadenken. Jorben: “Niet erg, dat is bij iedereen zo. Voetballers weten welke kant ze uit moeten, maar dan begint het: hoe raken we aan de overkant? Hoeveel tijd hebben we daarvoor nodig? Beschikken we over al ons potentieel, hoe is het gevoel van de dag en volstaat het om aan die overkant te zijn of willen we daar ook nog scoren? Hoe dan? Zelfs als alles vooraf doordacht en doorgesproken werd, blijft een coach aan de zijlijn constant bijsturen. Hij begint daarmee na het eerste fluitsignaal. Logisch, want dan verandert de situatie al. Niets staat stil.” “Op een voetbalveld speelt het team tegen een andere ploeg, een onderneming maakt natuurlijk deel uit van een maatschappij. Hoe lang is een strategie dus houdbaar? Kan je de veranderende actualiteit de baas en past je onderneming zich snel genoeg aan? Zijn bijsturingen wenselijk en mogelijk? Zoektermen in Google illustreren dat interesses om de zoveel tijd wijzigen of dat potentiële klanten nieuwe zaken zoeken. Dat zijn dingen die je als ondernemer moet weten en eventueel overwegen.”“Je hoeft niet elke ochtend te starten met een strategische bijsturing. Daarvoor hebben ze de term ‘paniekvoetbal’ uitgevonden. De coach krijgt meer dan 90 minuten om in te grijpen en ook een onderneming die een doordachte, goede strategie aanhoudt, mag daarop vertrouwen. Moet daarop ook durven te vertrouwen. Maar: een strategie mag je niet in slaap wiegen. Elke strategie betekent allereerst dat je nadenkt over het doel, over prospects en klanten, over andere betrokkenen en hoe je ze allemaal op een gezonde, duurzame en vooral doelgerichte manier aan elkaar kan linken”, aldus de expert van KIXX. “Het gevolg zal een strategie zijn waarin nuances en bijsturingen mogelijk blijven. En zo maak je de titelvraag van dit artikel meteen overbodig: je hoeft geen eindeloos houdbare strategie te hebben, als je die strategie maar goed blijft onderhouden.” Laat het ons samen uitzoeken.
We kennen Instagram als een visueel kanaal: foto’s, reels en stories vliegen ons links en rechts om de oren. Met de introductie van Threads wil Meta ook inzetten op tekst en conversatie. Denk aan Twitter, waarop actuele topics worden gepost en waarop je kan reageren, liken en delen. Zoals je net kon lezen, speelt Threads in op conversatie. Berichten bevatten 500 karakters die je aanvult met foto's, video's, GIFs, spraakberichten, polls en links. Op de app deel je je ideeën en interesses met je vrienden, volgers en andere creators. Threads is onderdeel van Instagram, maar bied je toch heel wat andere features. Zo kan je maar één tag toevoegen aan je post in plaats van een resem aan hashtags. Ook privéberichten sturen is geen optie. Daarvoor dienen uiteraard de 'threads' die erop aansporen conversaties met elkaar aan te gaan onder je geplaatste berichten. Handig weetje: je kan Threads gebruiken met je bestaande Instagram-login. Je hoeft dus geen apart account aan te maken. De connectie tussen beide apps maakt de introductie tot Threads heel hapklaar. Je kan dezelfde mensen volgen én content vanop Threads delen in jouw Instagram-stories. Een visueel beeld krijgen? Deze video geeft je een inkijk in de app.Voorlopig is Threads nog een advertentievrije app. Meta (het moederbedrijf van Instagram, Facebook …) kiest ervoor om het platform snel te laten groeien en daar past betalende content nog niet in. Vijf dagen na de lancering van de app mocht Threads al rekenen op 100 miljoen gebruikers … van een snelle groei gesproken. In de toekomst is het zeer waarschijnlijk dat Threads met advertenties zal werken. Terwijl de Verenigde Staten al enkele maanden op Threads kon inspelen, kreeg Europa pas op 14 december 2023 toegang tot dit nieuwe medium. Het is voor vele Europeanen dus nog wat uitzoeken hoe alles werkt. Laat ons daarom eens een kijkje nemen naar enkele grote (Amerikaanse) spelers. Zij houden het voorlopig luchtig en kiezen voor een humoristische insteek.Wanneer een nieuw platform zijn intrede doet, is het geen overbodige luxe om na te denken wat dat voor jouw bedrijf of merk kan betekenen. Een app waar positieve conversatie voorop staat, kan zeker interessant zijn. Zit jouw doelgroep in de toekomst mogelijk op Threads? Heb je relevante bijdragen die op dit platform gepost kunnen worden? Laat het ons samen uitzoeken.
Iets wordt pas speciaal als het uitzonderlijk blijft. Elk jaar je verjaardag vieren, dat wordt een mens op den duur gewoon en dan dreigt het één lange optelsom te worden. Nee, het is beter te pieken. Je moment te kiezen en er dan echt voor te gaan. All-in, all-out! Die zinnen zouden zich zomaar in het hoofd van Mark Caelenberghe kunnen afspelen, ergens in de eerste weken van 2008. De denkfase, voorafgaand aan de oprichting van een eigen onderneming, is altijd spannend. Een moment van twijfel, maar ook van keuzes maken en van durven. Gaan! Of toch nog even wachten? Als werknemer ben je toch net iets beter beschermd, je hebt een gezin, een huis en leningen … Nee, komaan, gaan! ‘Shit…’ Zes maanden na de oprichting van KIXX, na het gaan en het komaan, ligt de wereld op zijn gat. Spreekwoordelijk, maar de economische crisis is behoorlijk ongezien en sleurt als een tsunami een pak bedrijven en budgetten mee. De twijfel, die net wat aan het wegebben was, maakt plaats voor vertwijfeling. Om daarna weer te veranderen in vastberadenheid. ‘Moeilijk gaat ook.’KIXX staat rechtop, is gegroeid en kan tegen een stootje. Op de radio zingt Wim Decraene ‘Van hieraf moet je gaan’ maar hij heeft het over Tim en niet over KIXX. Jazeker, het geïmproviseerde bureau in de woonkamer is ingeruild voor een kantoor in Beveren-Roeselare en ook dat lijkt stilaan aan de krappe kant omdat er steeds meer medewerkers bijkomen maar toch … Waar gaat iets naartoe als je het loslaat? ‘Nee, toch even een blaadje papier pakken en vijf minuten nadenken.’ ‘Zou het? Kan het? Mag het? Nog eens?’ Het zijn ambitieuze gedachten die vorm krijgen op het blaadje papier. Verdubbelen. En dan nog eens verdubbelen. Het lukt. Eén keer. En dan nog eens. Het is de weg naar volwassenheid. De weg die naar het kantoor in Loppem leidt, naar dertig medewerkers en naar (een) extra verdieping. Naar overnames en nieuwe plannen. Naar Think2Act ook, het investeringsfonds dat vanaf 2023 ruimte schept om de groeiplannen nog een keer aan te scherpen. Het was al leuk en het ziet er naar uit dat het nog een pak leuker wordt. Maar, eerst is het feest. Soms moet je zo’n verjaardag toch eens vieren. Even stilstaan, terugblikken en meteen ook vooruitkijken. Vijftien jaar is een jubileum. In huwelijksjaren levert het kristal op, bij KIXX houden we het op een krantkatern, dit blogbericht en af en toe eens klinken. We zijn blij met wat al is geweest, maar we zijn er nog niet. We willen blijven groeien, zoals we onze klanten ook helpen groeien. Op naar nog eens 15 jaar!
Bing is geen kleine speler (meer). Bing groeit al een paar jaar en heeft ondertussen een marktaandeel van ongeveer 10% in de VS en 5% in Europa. Dat lijkt niet zoveel, maar dankzij een partnerschap met Yahoo worden de advertenties veel breder weergegeven dan enkel op Bing en Yahoo. Met Microsoft Ads bereik je dus een groter publiek dan de rechtstreekse gebruikers van de zoekmachine. Als bedrijf is het belangrijk om deze groeiende zoekmachine vooral niet te negeren en gebruik te maken van de opportuniteit!Ook de integratie van Artificial Intelligence (AI) in de advertentietool is een belangrijke reden om met Microsoft Ads te adverteren. Dankzij AI optimaliseert Microsoft Ads je advertenties op basis van de intentie van de gebruikers en hun zoekgeschiedenis. Het resultaat? Betere targeting en hogere conversieratio's. Microsoft Ads is (nog) niet zo groot als Google Ads, en net daarin schuilt de derde interessante reden om het te gebruiken. De huidige campagnes van klanten kosten bij Microsoft Ads per klik 20% minder ten opzichte van Google Ads. Concreet betekent dat: meer rendement uit hetzelfde budget via Microsoft Ads. Een vierde reden om te adverteren met Microsoft Ads is het verschil in doelpubliek. De gebruikers van Bing zijn doorgaans iets ouder en situeren zich in de doelgroep die elke marketeer hoopt te bereiken: de mensen met een budget en voldoende tijd om het te spenderen. Microsoft Ads biedt op dit vlak een niet te onderschatten voordeel. Google Ads en Microsoft Ads zijn partners van elkaar en zullen dat wellicht nog wel even blijven. Dit laat toe dat je snel en eenvoudig je Google Ads-campagnes kan importeren naar Microsoft Ads. Hierdoor beschik je over een zeer efficiënte en goede basis om verder op te bouwen en vanuit Microsoft Ads te adverteren. Het is duidelijk: Microsoft Ads inpassen in je online marketing - of er op zijn minst mee testen - is vandaag een absolute must. Het kost relatief weinig, kan snel en je vergroot er zo goed als zeker je bereik mee, in een stuk van de markt dat enkel kan groeien. Onze specialisten helpen je graag en vakkundig over eventuele twijfels heen en staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Laten we beginnen bij het begin. Contentmarketing is een strategie. Het is de manier waarop je als bedrijf relevante en waardevolle informatie creëert en deelt met het doel om je doelgroep te trekken en te behouden. Aan de hand van contentmarketing bouw je levenslange klantrelaties op door waardevolle content aan te bieden aan potentiële en huidige klanten.Een effectief contentmarketingplan richt zich op de behoeften en interesses van je doelpubliek, én op relevante en waardevolle content om die behoeften te vervullen. Dat kan in de vorm van blogposts, videocontent, socialmediaberichten, en e-mails en andere vormen van (online) media zijn. Wanneer content waardevol is, hangt af van het hogere doel dat je vooropstelde. Het kan helpen om de merkbekendheid en de loyaliteit van klanten te verhogen, en kan ook leiden tot meer websiteverkeer en conversies. Het is belangrijk om te onthouden dat contentmarketing geen directe verkooptechniek is, maar eerder een manier om een band op te bouwen met het doelpubliek en hen te informeren over het merk en zijn producten of diensten. Contentmarketing is daarom een langetermijnstrategie. Hier streven we niet naar harde conversies, maar naar relaties, naar (mogelijke) oplossingen voor je doelpubliek, naar relevant zijn en iets te betekenen hebben. Uiteraard verlies je dat hoger doel niet uit het oog en draagt alles wat je doet bij tot je contentstrategie en -plan.Om effectief te zijn, moet contentmarketing consistent zijn en regelmatig worden bijgewerkt. Het is ook belangrijk om te meten wat werkt en wat niet, en om het contentmarketingplan continu te verfijnen om beter te voldoen aan de behoeften van het doelpubliek.
“Binnen de business unit Content buigen we ons niet enkel over de vorm waarin we communiceren. Ook de rol die content speelt in de ruimere marketingdoelstellingen is cruciaal. Content is communicatie en je communiceert doorheen het hele marketingproces met potentiële klanten: van interesse wekken over info verstrekken tot het realiseren van een verkoop, elke fase vraagt om specifieke nuances. Door op het goede moment in de customer journey de juiste thema’s aan te brengen, versterk je de relatie die je met potentiële klanten aangaat en vergroot je de kans op succes”, aldus Jorben Isembaert. Een traditionele customer journey – letterlijk de reis die de klant aflegt voor hij of zij tot een aankoop overgaat – bestaat uit een aantal contactmomenten en loopt ideaal door een aankooptrechter of funnel die uitmondt in een koopmoment. “Elke funnel kent een drietal herkenbare fases en begint met een oriëntatie of awareness, gevolgd door een moment van overweging of consideration, om uiteindelijk te eindigen in een aankoop of purchase. In elke fase zijn het gedrag en de verwachtingen van de potentiële klant anders. Daar stemmen we de content op af.” Dat levert drie opvallende letterwoorden op: TOFU, MOFU en BOFU. Met eiwitrijke sojaproducten heeft TOFU niks te maken: het staat voor ‘top of funnel’ en verwijst letterlijk naar het moment of de positie in de funnel. MOFU – middle of funnel – en BOFU – bottom of funnel – halen de mosterd op dezelfde plaats. Jorben: “Elk van die posities valt samen met een fase in de customer journey en nu we dat weten, weten we meteen ook hoe we TOFU-, MOFU- en BOFU-content kunnen optimaliseren in functie van onze marketingdoelen.” “We bevinden ons samen met onze grote groep potentiële klanten in de awareness-fase en willen dat ze zich bewust worden van een opportuniteit. Via brede inhoud streven we relevantie na en laten we bezoekers, kijkers of lezers kennismaken met thema’s die zinvol zijn. Niet dwingend, wel inspirerend. Verkopen doen we in deze fase niet, wel de hand reiken. Hét voorbeeld van TOFU-content is de blog waarmee je bezoekers je funnel inleidt en op weg zet naar een volgende contentfase. Een voorbeeld hiervan is een roadtripverslag voor een automerk.” “TOFU-content creëerde interesse en nu wil een kleinere groep bijna-klanten weten hoe de vork precies in de steel zit. Zij hebben hun concrete situatie in gedachten, maar als aanbieder van content presenteer je vooralsnog objectieve info. Expertise en kwaliteit tonen, is in deze overwegingsfase een goed idee. Help meedenken, maar onthoud ook dat niet-verkopen de beste manier is om te verkopen. Je biedt vergelijkingen aan via webinars, casestudy’s, ‘how to’-video’s en tutorials.” “De bijna-klant is een lead geworden. Dat je expertise en kwaliteit in huis hebt, is ondertussen duidelijk. De beslissing komt dichterbij en wellicht ben je met nog een aantal andere aanbieders in de running. Nu moet je in contact treden met je lead en gericht vragen stellen om uiteindelijk de verkoop te realiseren. Je hebt voor het eerst meer sales en minder storytelling nodig. Een prijsvergelijking, een bezoek aan de toonzaal, een offerte-aanvraag of een demonstratie, daar is BOFU-content op gericht. Content en marketing gaan dus altijd hand in hand en als het goed is versterken ze elkaar”, besluit Jorben Isembaert.
Heeft het zin via de voordeur mensen te verwelkomen als de achterdeur wijd open staat? Employer branding wordt volgens Tom Cappelle, Employer Branding Strateeg bij KIXX, nog te vaak als een extern gegeven gezien. “Naar buiten gerichte campagnes die opvallen, dat is oké, maar je mag het interne retentiebeleid niet uit het oog verliezen.” “Retentiebeleid kan, net zoals employer branding in het algemeen, alleen succesvol zijn als het binnen een brede, strategische visie kadert”, benadrukt Tom Cappelle. “Goed retentiebeleid strekt zich uit doorheen de onderneming, van de eerste werkdag tot de laatste. Het gaat over interne communicatie, over betrokkenheid, kansen bieden maar ook over die zaken meten en bijsturen. Strategische retentie vergt relatief weinig kosten, is efficiënt en zou altijd een duurzame, structurele inspanning moeten zijn.” De expert van KIXX onderscheidt vijf cruciale elementen voor wie op lange termijn waardevolle arbeidskrachten en medewerkers aan boord wil houden.“Hoewel het evident lijkt, blijft het belangrijk je team te betrekken. Every step of the way. Het getuigt van respect hen eerst in te lichten als iets verandert. Bovendien is het een belangrijk signaal: denk aan de promoties die aangeboden worden aan nieuwe klanten, met X% korting voor wie nu meteen intekent? Hoe voelt een bestaande klant zich daarbij? Dat is net zo bij medewerkers: de mensen die er zijn, neem je mee in het verhaal. Altijd. Als eersten.”“Preboarding, onboarding, reboarding en offboarding, ze versterken tevredenheid en hebben effect. Dat tonen de cijfers aan. Preboarding en onboarding – in de aanloop naar de eerste werkdag en de daaropvolgende fase van welkom heten en wegwijs maken – zijn relatief ingeburgerd. Nieuwer, maar net zo belangrijk, is reboarding. We kampen met langdurig zieken, mensen die een tijd van de werkvloer verdwijnen en terugkeren. Een goede reboarding introduceert hen opnieuw en lanceert op een gezonde wijze een nieuwe fase in hun carrière. Hier liggen veel opties die een grote impact hebben.”“Een onderneming waarin mensen zich goed voelen, gewaardeerd en comfortabel, is altijd een goede onderneming. Dit gaat over de arbeidsvoorwaarden, maar net zo goed over de werk-privébalans, flexibiliteit, een opendeurenbeleid, de samenwerking tussen collega’s, de relatie met leidinggevenden, eventuele ontspannende momenten, teambuildings of het samen afsluiten van de werkweek op vrijdagavond. Een goede bedrijfscultuur en welzijn op de werkvloer dragen effectief bij aan minder werkverlet, meer productiviteit, een grotere betrokkenheid en dus het succes van een organisatie als geheel.”“Medewerkers verwachten kansen. Ze willen geen vlakke loopbaan, maar uitdagingen, variatie en mogelijkheden. Generaties X, Y en Z staan daar effectief meer voor open, op voorwaarde dat ze zich gewaardeerd en gesteund voelen. Dat ze er zelf ook iets uithalen. Een ervaring, vertrouwen, geluk, energie, eigenwaarde … het is meer dan ooit een individueel gegeven waarvan de onderneming uiteindelijk mee de vruchten plukt. Opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn een factor die doorweegt op keuzes die mensen vandaag maken.”“Om van een langetermijnplan en -visie te spreken, zijn metingen nodig. Zomaar een beetje in het wilde weg, als er eens tijd is … Zo ontstaat er geen strategie, geen lijn, geen mogelijkheid tot vergelijken en verbeteren. Door zaken concreet te maken, en bijvoorbeeld tevredenheid, welzijn of welbevinden te definiëren en te meten, kunnen we bijsturen en optimaliseren. Dan is er sprake van ijkpunten, evolutie en verbetering, en dus ook van een duurzame langtermijnvisie.” Voor Tom Cappelle is het duidelijk: “Een effectief, doordacht retentiebeleid komt zowel de organisatie als haar werknemers ten goede.”
Met zeven jaar dienst op de teller en drie functies op zijn naam, heeft Joeri de titel van ‘ancien bij KIXX’ dubbel en dik verdiend. Hij was erbij vanaf de start in Roeselare, maakte de fameuze verhuis mee richting Loppem - vermeldden we al een feestje in de kelder? - en zag het team groeien van vijf naar 30+ medewerkers. Joeri opent bijna letterlijk zijn harde schijf wanneer we hem vragen om die zeven jaar in een gesprek van vijf minuten te omvatten. Na enkele seconden krijgen we al antwoord: de teambuildings! “Die zijn altijd op hun eigen manier heel tof. De leukste teambuilding voor mij was die naar Lapland. Jorben (content marketeer) zat achteraan op mijn sneeuwscooter, het was avond en de sneeuw lag in hoopjes. Onze helmen botsten constant tegen elkaar wat voor hilarische momenten zorgden. Ook onze bijna-crash is eentje om niet te vergeten.” Bianca startte in 2017 als office manager - een functie die binnen het bedrijf toen eigenlijk niet bestond. Ze moest meer structuur brengen na de verhuis van Roeselare naar Loppem. Opdracht volbracht! In 2020 ruilde ze haar ‘onbestaande’ functie om naar een échte titel: HR en finance manager. Gebroken vingers, doorweekt door een plas water, geprankt op haar allereerste werkdag (daar bestaan beelden van!), de boot gemist, de verkeerde taxi genomen … heerlijke herinneringen aan ondertussen zes jaar dienst. “Saai is het hier nooit, we hebben hier al veel gelachen en veel meegemaakt. Ik heb ontzettend veel leuke herinneringen aan KIXX.” Kunnen we ‘moppentapper’ ook aan dat lijstje toevoegen? Jorben startte acht jaar geleden als socialmediamanager bij KIXX. Ondertussen draait hij al bijna even lang mee als de herhalingen van F.C. De Kampioenen en mag hij zichzelf Head of Growth noemen van de unit Content. “KIXX staat voor het team en vice versa. De team-uitstappen naar Lissabon, Amsterdam, Lapland en Reims waren goed, die naar Boedapest legendarisch. Misverstanden bij de vleet, een schietclub die een parenclub bleek te zijn, verdwalen dat het een lieve lust was, een karikatuur van een gids … Ik ben er nog altijd van overtuigd dat we in een Hongaars verborgen camera-programma figureerden.” Al één derde van het KIXX-bestaan draagt Nicolas bij aan het digitale marketingluik van de organisatie. Een onderdeel dat niet meer weg te denken is uit de huidige reclamewereld. Hij startte als digital marketing-consultant en richtte in 2019 samen met Mark Digital KIXX op. “De reis naar Lapland was er eentje om nooit meer te vergeten. Er is toen veel gelachen en elke ervaring was bijzonder. Plots bleek iedereen ‘Zweuds te preuten eup de vleugeur’ en hebben we 101 woorden en citaten gebruikt die tot vandaag blijven hangen. Gewoon eens “pèèchn” roepen en iedereen die er toen bij was, zit meteen weer op de sneeuwscooter en krijgt zin om te ijsvissen.”Ooit waren ze met zes, nu staan er al zes dienstjaren op de teller en zijn er 25 collega’s bijgekomen. Natalie, grafisch vormgever die zichzelf als ‘grafisch generalist’ omschrijft én trotse dog mom van kantoorhond Mokka, deelt als laatste ancien haar mooiste KIXX-herinnering. “Toen ik als grafisch vormgever bij KIXX binnenkwam, maakte ik logo’s, dacht na over branding, stond in voor webdesign, print, digital … Veel mooie projecten en realisaties, al koppel ik mijn beste herinnering wel aan een huilmoment. Huilen van het lachen weliswaar, toen alles wat enigszins kon foutlopen effectief fout liep tijdens onze teambuilding in Boedapest. Met als absoluut hoogtepunt onze boot waarop we zouden dineren, zien wegvaren. De boot gemist, noemen ze dat dan!
Je krijgt één kans om een eerste indruk te maken, zegt men, en in het geval van cold e-mail klopt dat als een bus. Meer zelfs: je krijgt een fractie van die kans, want onderweg bijsturen kan niet meer zodra je op ‘verzenden’ hebt gedrukt. Die eerste indruk start in de onderwerpregel en duurt daarna maximaal nog vijf zinnen. Hou daar rekening mee, want er moet met die paar woorden veel in gang gezet worden. Cold e-mail is geen marketing, wel sales. En toch zal je geen deal maken per kerende mail. Cold e-mail is de eerste stap, de voet tussen de deur, de zin om verder te gaan.Wel, dat dus. Die eerste indruk. Het klikt of het irriteert. Erop of eronder. Cold e-mail is op zijn minst een uitdaging, maar je kan je kansen maximaliseren door een aantal zaken toe te passen of in het achterhoofd te houden.Het is een eerste stap in wat potentieel een nieuwe relatie met een nieuwe klant wordt. Je ontdekt meteen of je contactpersoon interesse heeft in wat jij te bieden hebt. Is dat zo, dan werk je daarop verder. En anders steek je die energie in zaken die wel kans op slagen hebben.We hebben het dan allereerst over het tijdstip per etmaal. Enkel weirdo’s sturen midden in de nacht mails. Onthoud: dit is een digitale eerste kennismaking. Om half drie in de ochtend ergens aanbellen, leidt zelden tot goede dingen. In de voormiddag maakt je cold e-mail de grootste kans om gelezen te worden. ’s Ochtends bovenaan de mailbox zitten, kan evenmin kwaad. The early bird catches the worm, zeggen ze in het Engels. Als je de aandacht trekt van een potentiële klant op het moment dat hij of zij nog een fris hoofd heeft, heb je een streepje voor. Cold e-mail versturen, kan in theorie altijd en naar iedereen. Een zaal vol mensen, weet je nog? Cruciaal is dat de ontvanger meteen ‘ontdekt’ dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft en dat brengt ons bij het volgende punt.Vergeet vanaf hier de toevallige ontmoetingen in zalen vol mensen. Echt lukraak is cold e-mailing niet. In een verkoopstrategie – doordacht en goed opgebouwd – gebeurt niets per ongeluk en dus ook het eerste contact niet. Werk doelgericht! Stuur cold e-mails niet in bulk naar complete contactlijsten. Focus! Het maximaliseert je kansen op succes en maakt meteen ook komaf met een ander fenomeen: mag je GDPR-gewijs zomaar iedereen mails sturen? ‘Zomaar’ niet nee, maar dat gaan we dus niet doen. ‘Iedereen’ heeft evenmin zin. We brengen een gerichte boodschap aan een zorgvuldig geselecteerd contact. Professionele e-mailadressen zijn in dat geval altijd GDPR-proof en dat maakt van cold e-mail een geïndividualiseerd B2B-instrument. Geen B2C.Cold e-mail is persoonlijk ‘Dat laatste netwerkevent’ kan nog preciezer, maar voor de lezer die het zich voorstelt, wordt de gedachte concreet. De eerste zin katapulteert ons samen terug naar een precies moment. Start met de voornaam of benoem het evenement waarop je de lezer zag en je scoort extra punten. Cold e-mail toont kort en eenvoudig de behoefte en de waarde Eenvoud siert, de behoefte is meteen duidelijk en er zit een – oplosbaar – addertje onder het gras. Niet alle antwoorden worden gegeven, wat uitnodigt om contact op te nemen. En omdat je als afzender de oplossing in huis hebt, creëer je meteen ook waarde. O, en wat is het addertje dan precies? Hoewel cold e-mail er ongemeen eenvoudig uitziet, is alles van belang. Niets is toeval. Het ontvangen van cold e-mail, de onderwerpregel, de tekst, de CTA, de opvolging … Ogenschijnlijke eenvoud bereiken, is een complex gegeven. Daarom wordt cold e-mail vaak fout ingezet: eenvoud en simpliciteit zijn niet hetzelfde. KIXX is als strategische communicatie- en marketingexpert uitstekend geplaatst om dat voor je op te lossen. Cold e-mail schept een band, verkoop komt later Bouw eerst aan de relatie waaruit later een verkoop kan volgen. Begin niet met je product of dienst te pushen. Wijs op de behoefte die er mogelijk is en het antwoord dat jij biedt, de rest komt wel. Cold e-mail is eerlijk en authentiek Wees authentiek. Wees jezelf. Erken, herken en stel je voor hoe je de lezer van je mail écht kan helpen om iets op te lossen. Cold e-mail is een proces, met een start en opvolging De onderwerpregel is in dit geval die start en dus van levensbelang. Nog voor de lezer een eerste zin leest, maakt hij of zij een keuze: ‘open ik deze mail of niet?’ Maak je boodschap duidelijk en wijs op het belang van wat je te bieden hebt. Cold e-mail is één stap in wat hopelijk een vervolg krijgt. Een call to action, een uitnodiging om die volgende stap te zetten, in wat voor vorm dan ook, mag dus niet ontbreken. Laat het niet zweven, grijp het vast en werk rustig maar resoluut verder. Houd het gestarte gesprek gaande en stuur een opvolgmail of een herinnering. Niet elke halve dag, zoals sommigen, maar opnieuw vanuit een achterliggende strategie, een proces, een aanpak die doordacht is en vruchten afwerpt. De kans is groot dat je na het lezen van dit blogbericht zin krijgt om cold e-mail in te schakelen in je verkoopstrategie. Terecht, maar laat KIXX je daarbij assisteren. Cold e-mail is een topinstrument als het goed gebruikt wordt. Contacteer ons
Bijna 15 jaar geleden startte Mark Caelenberghe in zijn eentje KIXX op. Vandaag telt het marketing- en communicatiebureau, dat focust op strategische trajecten bij kmo’s en corporates, ruim 35 medewerkers. Samen realiseren die een omzet van 7 miljoen euro. “Als full service bureau zijn en blijven we ambitieus”, stelt Caelenberghe. “Na de overname en integratie van Magenta en Kliek hebben we de voorbije jaren flinke stappen vooruit gezet. We hebben voor een aantal klanten ook al campagnes gerealiseerd in Nederland en zien potentieel om die markt verder te ontwikkelen. Ook in België is er ruimte voor verdere groei.” Om dat traject te realiseren, breidt KIXX verder uit. Het bureau heeft momenteel 6 vacatures open staan, voor onder meer digital marketing, web development, design en content creatie. “Daarnaast zochten we ook een financiële partner die ons groeiverhaal kon ondersteunen. Met Think2Act halen we een Belgische investeerder aan boord, die samen met ons een verhaal op lange termijn wil schrijven”, aldus Mark Caelenberghe.Koen Verhelst, managing partner van Think2Aact: “We merken dat marketing en communicatie een steeds complexer gegeven wordt, ook als gevolg van de evoluties in sociale media. Veel bedrijven, ook uit onze portfolio, hebben op dat vlak nood aan gespecialiseerde dienstverlening. KIXX speelt perfect in op die evoluties en heeft een alomvattende aanpak. Bovendien heeft Mark zich de voorbije jaren omringd met een jong en sterk management team. Hun kennis van de markt, gecombineerd met het ondernemerschap van Mark heeft ons overtuigd.” Think2Act participeert hoofdzakelijk in kmo’s met groeipotentieel. Het team focust op een middellange tot lange investeringshorizon. “Dit is onze eerste participatie in de marketing- en communicatiesector, maar KIXX sluit perfect aan bij andere dienstverlenende en consultancybedrijven die we al in portefeuille hebben. We kennen het dienstverlenend businessmodel dus goed.” De bedoeling is om KIXX de komende jaren voort uit te bouwen. “We hebben de ambities doorgesproken met het management team. Eén van de mogelijkheden zijn nieuwe acquisities, maar we willen die mogelijkheden goed bestuderen. We staan er voor open, op voorwaarde dat ze complementair zijn en synergievoordelen kunnen opleveren”, besluit Koen Verhelst verder.
Uiteraard geen gazellen uit de Serengeti of het Kruger Park. Maar puur Belgisch. De 250 Trends Gazellen worden ieder jaar geselecteerd door de redactie van Trends Magazine. En dit voor het 20e jaar op rij. Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven die een integraal onderdeel vormen van het economische landschap. Bovendien hebben deze ondernemingen een positieve invloed op het ondernemersklimaat in hun regio. Een opmerkelijk fenomeen die hiermee samenhangt is dat Genomineerde Gazellen onbewust elkaar opzoeken om business op te bouwen of partnerships aan te gaan. Niet vreemd als je bedenkt dat deze bedrijven er dikwijls eenzelfde mindset en visie op nahouden.Ook bij KIXX zijn er zulke verbanden merkbaar, zo bouwen wij mee aan de marketing van Let’s work, Panelflex en G Constructions, tevens genomineerden voor dit jaar.Hoe kan je nu als bedrijf een nominatie in de wacht slepen? Een nominatie volgt niet uit mooie praatjes en plaatsjes, wel uit keiharde groeicijfers.Zo wordt er gekeken naar groei in cashflow, personeelsbestand en toegevoegde waarde. Als we dit in detail bekijken, houdt de redactie met de volgende zaken rekening: Grootte van de onderneming op basis van toegevoegde waarde: “kleine bedrijven” (met een toegevoegde waarde minder dan 1 mio euro), “middelgrote bedrijven” (met een toegevoegde waarde van 1 tot 5 mio euro) en “grote bedrijven” (met een toegevoegde waarde van meer dan 5 mio euro). Vervolgens toetsen ze de balansen van de 5 voorbije boekjaren aan 3 criteria en maken een ranking van de groei-evolutie (in absolute en procentuele cijfers): groei in toegevoegde waarde groei in personeelsbestand groei in cashflowDe bedrijven moeten minstens 10 arbeidsplaatsen hebben gecreëerd sinds de oprichting. Ten slotte, toetst de redactie van Trends nog af of de bedrijven een voldoende operationele onafhankelijkheid aan de dag kunnen leggen. Het bedrijf dat het hoogste in de lijst voorkomt, mag zich een jaar lang Trends Gazellen Ambassadeur noemen. Of dit KIXX wordt? Wij duimen hier alvast en houden jullie zeker op de hoogte! Sowieso hebben we deze nominatie te danken aan al onze klanten die ons keer op keer het vertrouwen geven om mee te werken aan hun onderneming. Wij zijn hen dan ook zeer dankbaar hiervoor!
Het is een onbetwistbaar feit dat mensen video verkiezen boven tekst. We gebruiken steeds meer mobiele devices, waardoor we tijdens een vrij moment al snel eens een clip bekijken. We zijn geneigd om maar liefst 4 keer sneller een video te bekijken dan een tekst te lezen. Onze ogen worden automatisch getrokken naar beweging, waardoor een video meer de aandacht trekt. Zo geef je met een bedrijfsfilm toch net dat tikkeltje extra aan jouw doelgroep om ze te overtuigen.Het is een onbetwistbaar feit dat mensen video verkiezen boven tekst. We gebruiken steeds meer mobiele devices, waardoor we tijdens een vrij moment al snel eens een clip bekijken. We zijn geneigd om maar liefst 4 keer sneller een video te bekijken dan een tekst te lezen. Onze ogen worden automatisch getrokken naar beweging, waardoor een video meer de aandacht trekt. Zo geef je met een bedrijfsfilm toch net dat tikkeltje extra aan jouw doelgroep om ze te overtuigen.Maak je gebruik van video in jouw digitale campagne? Bekijk dan zeker ook de bijhorende statistieken waardoor je weet of je video wel of niet werkt. Enkele vragen die we hierbij stellen, zijn: bereikt deze video onze doelgroep? Zet deze video aan tot meer conversie? Bekijken mensen de volledige video, of haken ze na enkele seconden al af? Aan de hand van die informatie kan je de video optimaliseren door meer in te zetten op wat goed werkt.Wist je dat je website tot 53 keer meer kans heeft om in de top search results te staan dankzij video? Dit komt doordat YouTube ook onderdeel van Google is, dus als je jouw YouTube-video embed op je website, beloont Google je hiervoor met een betere vindbaarheid. Overigens is YouTube de 2e grootste zoekmachine (na Google). Daarom is een YouTube-video een uitstekende manier om je vindbaarheid te verbeteren. Door relevante en bereikbare zoekwoorden te gebruiken in de titel, tags en beschrijving maak je de video vindbaar. SEO speelt namelijk een cruciale rol in videomarketing.De kans dat mensen op een video reageren, delen of liken is gemiddeld 10 keer groter dan een normaal tekstbericht. In totaal genereert social video 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd. Daarom is het een gemiste kans als je niet aan videomarketing doet. Wanneer jouw video gedeeld wordt op Facebook, toont Facebook deze video meer en meer, waardoor je nieuwe leads bereikt. Als je doelgroepbepaling en de boodschap van je video juist zit, stromen de leads gegarandeerd binnen!Studies tonen aan dat 74% van de gebruikers die een productvideo hebben bekeken, vervolgens het product hebben aangekocht. Als je video goed is opgesteld en een verhaal vertelt, dan geeft dit vertrouwen en laat dat nu precies zijn wat je nodig hebt! Ontbreekt videomarketing nog in jouw marketingplan? We adviseren je graag hoe je video kunt inzetten binnen jouw bedrijf!Ja, ik wil meer weten over videomarketing
Ik kreeg een dame aan de lijn: “Goeiemorgen beste Tom, u spreekt met Sabine van bedrijf x/y/z. We bellen u omdat we merken dat veel van onze klanten succes kennen met onze aanpak rond klantenwerving. Heeft u even tijd voor mij?” Ik bedankte haar vriendelijk voor haar telefoontje en zei dat ik op dat moment echt geen tijd had. Laat het geen geheim zijn, dat we allemaal al eens een rol gespeeld hebben in zo’n salesverhaal. Misschien herken jij je wel in het personage van Sabine of voel je dezelfde frustratie die ik op dat moment had. Denk eens mee na, denk je dat Sabine veel positieve antwoorden kreeg op haar vraag? Ik heb haar sindsdien niet meer gehoord, maar iets zegt mij dat haar aanpak niet echt succesvol was en vandaag misschien nog altijd niets opbrengt. Er zijn creatievere, originelere, maar vooral ook efficiëntere manieren om sales te genereren. Lees snel verder en dan ontdek je alles over: Definitie van een lead Hoe verzamel je leads? In een steeds veranderende maatschappij zijn je prospecten je meest waardevolle goed. Je hebt vaak maar één kans om ze in je sales- en marketingfunnel op te nemen en net daarom is het essentieel om juiste strategie op te zetten. Laat enkel de meest relevante info los op het juiste moment op je prospect. En wanneer er een koopintentie wordt getoond, ga dan een versnelling hoger schakelen!Een lead kan je best omschrijven als een persoon of bedrijf die op een gegeven moment interactie toont met jouw organisatie. Ze zoeken contact, zijn op zoek naar concrete informatie of willen in gesprek gaan met jou. Samengevat kan je ze als een potentiële klant (prospect) omschrijven. Een lead wordt meestal gecontacteerd door een bedrijf of organisatie na een eerste interactie. Vaak doordat deze persoon enkele vragen had rond een bepaalde dienst of product. Voorbeeld:De zaakvoerder van een machinebouwbedrijf leest een trendrapport rond de nieuwste softwareontwikkelingen voor toepassingen binnen de maakindustrie. De dag na het downloaden van het rapport zal de zaakvoerder hoogstwaarschijnlijk een eerste communicatie ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan een enquête die polst naar de tevredenheid over het trendrapport of een nieuwsbrief waarin een product wordt uitgelicht dat perfect past in één van de aangegeven trends. De zaakvoerder ging dus op zoek naar informatie/een oplossing die het softwarebedrijf kan bieden. Hier bestaat de eerste interactie uit een trendrapport dat opgemaakt werd door het softwarebedrijf. Er is enkel sprake van kennisdeling, nog niet van een commerciële relatie. Maar dat is uiteindelijk wel de bedoeling. In het bovenstaande voorbeeld bespeuren we dus al een eerste interactie. De lead heeft het trendrapport gedownload en nu kan het softwarebedrijf veel persoonlijker en gerichter communiceren met die lead.Maar hoe zet je nu zo’n leadactie op? Op welke manieren kom je op een niet intimiderende manier binnen bij je prospect? Pleeg in elk geval niet het zoveelste enerverende salestelefoontje waar je toch al op voorhand het antwoord weet op de vraag of er een afspraak kan vastgelegd worden. Even testen. Je staat in voor de sales van een bedrijf en probeert ergens binnen te komen, maar je botst al snel op de gekende quotes: “Ik heb geen tijd. Bel later nog eens terug.” “De zaakvoerder zit momenteel in meeting. Zet alles maar op mail.”. Wat hebben deze zaken met elkaar gemeen? Tijd. Een goed excuus of absolute waarheid, tijd komt in 90% van alle argumenten naar voor bij ondernemers die geen afspraak willen of kunnen vastleggen.Bij KIXX pakken we het anders aan en vatten we de koe bij de horens. We brengen ondernemers samen tijdens een korte, maar krachtige ochtendsessie (fysiek als het kan/digitaal als het moet) waar we marketingkennis delen met hen. Een win-win! Ondernemers verwerven inzicht in strategische marketing en communicatietopics en wij leren nieuwe ondernemers kennen. Zo houden we ook voeling met diverse bedrijven en kunnen we op maat adviseren. De overlegmomenten voor of na zo’n sessie stelden ons in staat om een eerste kennismaking in te plannen en een volgende stap meteen vast te leggen waar het kan. Je creëert meteen een zekere connectie en dat werkt drempelverlagend. Door dit korte eerste gesprek heb je – in het beste geval - al meteen meer achtergrond om de prospect in te delen in de juiste categorie en de juiste leadflow op te starten. Zo kan je de juiste boodschappen communiceren op het juiste moment. Steeds vaker is dit proces geautomatiseerd. Je kan intussen je marketing- en salesfunnel automatisch benaderen via diverse tools zoals Mailchimp, Hubspot, Salesforce, Teamleader, …Wat je moet weten, is dat niet elke lead hetzelfde traject zal volgen. Terwijl de één al sneller een beslissing neemt, heeft de andere iets meer tijd nodig (en dus specifieke content die je zal nodig hebben) om z’n aankoopbeslissing te finaliseren. Welke content je op welk moment aan de prospect moet aanbieden, heb je gedefinieerd in je contentstrategie. Deze maakt deel uit van je globale marketingstrategie. Bovendien heb je hierin je ideale klantprofielen omschreven en opgedeeld in diverse doelgroepen: de zogenaamde Buyer Persona. Maar niet elke lead die jouw website bezoekt of je whitepaper downloadt, is een potentiële klant of de ideale prospect. En ook de koopintentie zal niet altijd meteen ontstaan. Daarom definiëren we verschillende types leads. Zo weet de marketingafdeling welke informatie of communicatie op dat moment in het klantproces moet gestuurd worden. En wanneer ze de lead kan overdragen aan de salesafdeling. In een volgend blogbericht zullen we het hebben over leadkwalificatie. TIP: Geef bvb. op je contactformulier mee wanneer de prospect een antwoord mag verwachten. Als je binnen de 24u kan antwoorden, zal dat de kans op succes zeker en vast verhogen!Van zodra je een nieuwe klant hebt aangetrokken, blijft er nog heel wat werk op de plank. Je customer journey start namelijk. Dat betekent dat je doorheen het volledige klantproces de klant wil tevreden houden en de juiste service wil gaan bieden. Finaal wil iedereen dat klanten ambassadeurs worden van het bedrijf. Want tevreden klanten trekken immers meer cliënteel aan. Zorg voor duidelijke structuur in je customer journey, zodat je weet welke info je best gaat sturen nu je een kans krijgt om een potentiële klant aan te trekken! Test voldoende, zodat je perfect weet welke info gesmaakt wordt door je klanten en op welk moment. Hoe je leads kwalificeert, lees je in één van onze volgende blogartikelen. Stay Tuned! Nood aan een creatieve, maar bovenal effectieve leadstrategie? Wij helpen je graag
KIXX werd opgericht door Mark Caelenberghe in 2008. Van bij de start legde het bureau zich toe op strategische marketing en branding voor merken. Sinds 2017 heeft KIXX kantoren in Loppem, vlak bij het kruispunt van de E40 en E403. Maar door de sterke groei is de verdieping die KIXX daar inneemt te klein geworden. Mark Caelenberghe: “Ons kantoor barst uit zijn voegen. Het voorbije jaar namen we de collega’s van Magenta en Kliek Creatieve Communicatie over. Zij verhuisden ook naar Loppem. Daardoor werd het aardig druk op onze werkvloer, zelfs nu onze mensen ook meer van thuis uit werken.” “We zien bovendien een duidelijke stijging in de vraag naar strategisch marketing- en communicatieadvies bij onze klanten. Ons DNA is dat we daarbij werken aan een stijlvolle branding, maar tegelijk veel aandacht besteden aan het salesverhaal en het aantrekken van nieuwe leads. Klanten als Bossuyt, Fitcoins en Metagenics appreciëren die resultaatgerichte aanpak”. “Daarnaast heeft ook digitale communicatie een boost gekregen, wat zich vertaalt in extra opdrachten voor Digital KIXX. We hebben de voorbije jaren geïnvesteerd in gespecialiseerde medewerkers voor sociale media, digitale marketing en marketing automation. Die digitale expertise kunnen we nu volop uitspelen.”Het bedrijf had dus nood aan extra ruimte en heeft nu een bijkomende verdieping in het huidige kantoorgebouw in Loppem in gebruik genomen. Mark Caelenberghe: “Enerzijds kunnen we daardoor onze medewerkers comfortabeler en in optimale, coronaveilige omstandigheden huisvesten, anderzijds komt er ook ruimte bij om klanten te ontvangen en om verder te kunnen groeien. We blijven immers volop aanwerven. Momenteel hebben we 4 vacatures openstaan voor profielen in onze afdelingen strategie, branding, digital en webdevelopment.”Het sterke groeiparcours leverde KIXX dit jaar ook een nominatie op voor de Trends Gazellen, de jaarlijkse lijst met groeibedrijven van het gelijknamige economisch magazine. “Dat was een mooie erkenning. Bovendien verwachten we een verdere groei van de omzet, het aantal klanten en van ons team. Naast strategische begeleiding van klanten, leg ik me daarom ook toe op het coachen van medewerkers en het verder structureren van het bedrijf. Met onze positionering als full service bureau zien we de toekomst positief tegemoet”, besluit Caelenberghe.Heb jij een uitdaging voor ons team van experten? Kom langs voor een vrijblijvend gesprek in onze gloednieuwe headquarters! Stuur een mailtje naar letstalk@kixx-concept.be
Sport is emotie en passie. Maar vandaag vragen professionele sportwedstrijden ook om een uitgekiende marketingaanpak. Daarom contacteerde het organiserend comité van Dwars door Vlaanderen een tijd geleden KIXX met de vraag om de wielerklassieker een nieuw grafisch elan te geven.KIXX kent de sportwereld door en door en is een agentschap met een echt sporthart. Mark Caelenberghe: “We werken mee aan het gespecialiseerde magazine Grinta! en voerden eerder al opdrachten uit voor het Centrum Ronde van Vlaanderen en naar aanleiding van het WK Wielrennen in Brugge. Vorig jaar stonden we ook in voor de geslaagde rebranding van het BK Wielrennen, dat plaatsvond in Waregem. Het is trouwens daar dat we in contact zijn gekomen met de organisatoren van Dwars door Vlaanderen.” Als strategisch marketing- en communicatiebureau voerde KIXX eerst een grondige studie uit naar de eigenheid van de wielerklassieker en zijn specifieke karakteristieken. Dat leidde tot een nieuw logo voor Dwars door Vlaanderen met zowel geografische verwijzingen (de hippodroom) als een typografisch speels element, een knipoog naar de hellingen tijdens de koers. Dit alles werd verwerkt in een strak en herkenbaar visueel concept. “Als onderdeel van de Flanders Classics vormt Dwars door Vlaanderen een vaste waarde in de aanloop naar de Ronde van Vlaanderen. Dat is echt wielrennen op het allerhoogste niveau. Met het nieuwe logo zorgen we dat ook het imago van deze klassieker daarbij aansluit”, besluit Mark Caelenberghe. Herbekijk de persconferentie van Dwars Door Vlaanderen.Heb jij een uitdaging voor ons team van experten? Kom langs voor een vrijblijvend gesprek in onze gloednieuwe headquarters! Stuur een mailtje naar letstalk@kixx-concept.be
Door de coronapandemie zitten we met zijn allen te lang en te vaak stil. Steeds meer bedrijven beseffen dat en nemen initiatieven om medewerkers te doen bewegen. Zo investeert ook KIXX al een tijdje in het fysieke en mentale welzijn van zijn medewerkers. Voor het eerst namen we ook deel aan het ‘Great Place To Work’-traject. Op basis van een onafhankelijk onderzoek werd bij alle medewerkers gepeild naar de mate van trots, plezier en vertrouwen in hun werkgever. Mark Caelenberghe: “Dat traject was voor ons bijzonder leerrijk en leverde nuttige inzichten op, zoals bijvoorbeeld de aanbeveling om maatschappelijk relevanter te zijn. Dat heeft ons ertoe aangezet om een charity fonds op te richten. Vorig jaar organiseerden we meteen een eerste initiatief. In de ‘Container Cup’ dreven we medewerkers fysiek tot uit uiterste. Niet alleen stimuleerde dat het groepsgevoel, het leverde bovendien 2500 euro op. Dat bedrag verdeelden we onder Pelicano, een stichting tegen kinderarmoede en het dierenopvangcentrum De Zonnegloed.” Dit jaar besloot KIXX de Diabetes Liga te steunen door met het voltallige team de kustlijn af te wandelen. “Diabetes is toch wel de ziekte van deze eeuw. De organisatie ligt ons ook nauw aan het hart, want we werken op vele vlakken samen en mochten voor hen al verschillende campagnes uitwerken. Alle collega’s reageerden ook meteen enthousiast. Ze werden afgelopen vrijdag in vier teams opgedeeld en brachten de tocht allemaal tot een goed einde. Uiteindelijk leverde deze actie 4.000 euro op.” Voor de Diabetes Liga is die steun welgekomen. Hun fondsenwerving kende door corona een terugval. “Heel wat fysieke – ook fundraising - events konden immers niet plaatsvinden. Maar we zijn hoopvol voor 2022. We bestaan 80 jaar en zullen verschillende sensibiliseringsacties en initiatieven opzetten om meer bewustwording rond diabetes te creëren. Zo start op 21 maart De Blauwe Ronde traject met een wekelijkse challenge om minstens 150 minuten te bewegen, bestemd voor jong en oud én ook op de werkvloer. De actie van KIXX sluit hier perfect op aan. We zijn hen ontzettend dankbaar”, stelt Sophie Billiet van de Diabetes Liga.
GA4 is de nieuwste versie van de Universal Analytics (UA). Het geeft jou betere inzichten in het gedrag van jouw klanten op de website. Vanaf 1 juli 2023 stopt de oude Google Analytics en gaan er geen nieuwe gegevens meer geregistreerd worden. In deze blog leggen we uit wat de belangrijkste veranderingen zijn, wat dit als voordeel heeft voor en jou en hoe wij hiermee omgaan.Er zijn verschillende grote veranderingen waar te nemen in deze nieuwe versie van Google Analytics. Hieronder geven we de 4 belangrijkste. 1. Nieuwe property GA4 is compleet anders dan zijn voorganger waardoor je jouw huidige data niet kan meenemen. Je moet dus een nieuwe property moeten aanmaken en opnieuw data verzamelen van begin af aan opnieuw data verzamelen. 2. Event-driven model Er wordt op de website niet meer gemeten in sessies maar in gebeurtenissen. Events zijn interacties die je bezoeker uitvoert op jouw website. Enkele voorbeelden hiervan zijn onder andere klikken op een link, downloaden van een bestand en een formulier invullen. 3. Cross-platform tracking Via Cross-platform tracking wordt het mogelijk om je data van je website en je app te koppelen met elkaar. Je kunt de gegevens van jouw site en app dus samenvoegen en analyseren. Deze mogelijkheid heb je op de huidige Google Analytics niet. 4. Geen bounce ratio De parameter bounce ratio is verdwenen in GA en vervangen door ‘engaged sessions’. We spreken van een engaged session bij een bezoeker als hij een conversie uitvoert. Dit gebeurt wanneer een bezoeker het domein minimaal tien seconden open heeft staan of minimaal twee gebeurtenissen heeft uitgevoerd heeft.GA4 zal voorspellende analyses kunnen maken aan de hand van Machine Learning. Zo kan Google bijvoorbeeld gaan voorspellen hoe de verkoop op je webshop in de komende maanden zal evolueren. GA4 is toekomstgericht. De GDPR-regels zullen in de toekomst strenger worden en cookies zullen meer en meer geblokkeerd worden. Dankzij Google Analytics 4 is het mogelijk om zonder cookies anonieme data te verzamelen. Hierdoor is GA4 dus zeer toekomstgericht. Betere inzichten & snellere analyses. In deze nieuwe versie zullen er meer rapporten zitten die een beter zicht zullen geven in de customer journey. Je zult dus zeer snel en overzichtelijk kunnen zien waar mensen op vastlopen wanneer ze een aankoop of contactaanvraag willen versturen.Het is belangrijk om nu al over te schakelen naar GA4. Dit is omdat deze nieuwe versie geen historische data meeneemt. Bovendien zijn er tal van voordelen, zoals eerder beschreven. Als laatste is GA4 nog steeds work in progress tot 1 juli 2023. Daardoor zal GA4 de komende maanden nog enkel beter en beter worden in de vorm van betere rapporten, meer inzichten, .... Heb je hulp nodig bij het opzetten van GA4 voor jouw website of wens je nog meer informatie hierover? Laat het onze expert Nicolas Buysschaert (mail: nicolas@digitalkixx.be) weten. Hij helpt jullie graag verder.Ja, ik wil overstappen naar Google Analytics 4