Google Analytics 4

wees klaar voor de toekomst

Het bedrijf Google staat, net zoals KIXX, nooit stil. Google probeert altijd voor de gebruiker nieuwe inzichten te bieden. Er worden eveneens zaken aangepast en bijgewerkt zoals bijvoorbeeld in Google Ads en Google Drive. Ook in Google Analytics zien we grote veranderingen: de overgang van Universal Analytics (UA) naar Analytics 4 (GA4).

Wat is Google Analytics 4?

GA4 is de nieuwste versie van de Universal Analytics (UA). Het geeft jou betere inzichten in het gedrag van jouw klanten op de website. Vanaf 1 juli 2023 stopt de oude Google Analytics en gaan er geen nieuwe gegevens meer geregistreerd worden.

In deze blog leggen we uit wat de belangrijkste veranderingen zijn, wat dit als voordeel heeft voor en jou en hoe wij hiermee omgaan.

Grootste veranderingen

Er zijn verschillende grote veranderingen waar te nemen in deze nieuwe versie van Google Analytics. Hieronder geven we de 4 belangrijkste. 

1. Nieuwe property

GA4 is compleet anders dan zijn voorganger waardoor je jouw huidige data niet kan meenemen. Je moet dus een nieuwe property moeten aanmaken en opnieuw data verzamelen van begin af aan opnieuw data verzamelen.

2. Event-driven model

Er wordt op de website niet meer gemeten in sessies maar in gebeurtenissen. Events zijn interacties die je bezoeker uitvoert op jouw website. Enkele voorbeelden hiervan zijn onder andere klikken op een link, downloaden van een bestand en een formulier invullen. 

3. Cross-platform tracking

Via Cross-platform tracking wordt het mogelijk om je data van je website en je app te koppelen met elkaar. Je kunt de gegevens van jouw site en app dus samenvoegen en analyseren. Deze mogelijkheid heb je op de huidige Google Analytics niet. 

4. Geen bounce ratio

De parameter bounce ratio is verdwenen in GA en vervangen door ‘engaged sessions’. We spreken van een engaged session bij een bezoeker als hij een conversie uitvoert. Dit gebeurt wanneer een bezoeker het domein minimaal tien seconden open heeft staan of minimaal twee gebeurtenissen heeft uitgevoerd heeft.

Uiteraard geven deze veranderingen jou een aantal belangrijke voordelen.

  • GA4 zal voorspellende analyses kunnen maken aan de hand van Machine Learning. Zo kan Google bijvoorbeeld gaan voorspellen hoe de verkoop op je webshop in de komende maanden zal evolueren.
  • GA4 is toekomstgericht. De GDPR-regels zullen in de toekomst strenger worden en cookies zullen meer en meer geblokkeerd worden. Dankzij Google Analytics 4 is het mogelijk om zonder cookies anonieme data te verzamelen. Hierdoor is GA4 dus zeer toekomstgericht.
  • Betere inzichten & snellere analyses. In deze nieuwe versie zullen er meer rapporten zitten die een beter zicht zullen geven in de customer journey. Je zult dus zeer snel en overzichtelijk kunnen zien waar mensen op vastlopen wanneer ze een aankoop of contactaanvraag willen versturen.

Waarom is dit belangrijk voor jou?

Het is belangrijk om nu al over te schakelen naar GA4. Dit is omdat deze nieuwe versie geen historische data meeneemt. Bovendien zijn er tal van voordelen, zoals eerder beschreven. Als laatste is GA4 nog steeds work in progress tot 1 juli 2023. Daardoor zal GA4 de komende maanden nog enkel beter en beter worden in de vorm van betere rapporten, meer inzichten, .... 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van GA4 voor jouw website of wens je nog meer informatie hierover? Laat het onze expert Nicolas Buysschaert (mail: nicolas@digitalkixx.be) weten. Hij helpt jullie graag verder.