Waarom wordt cold e-mail zo vaak fout ingezet?

Waarom wordt cold e-mail zo vaak fout ingezet?

Denk even terug aan dat laatste netwerkevent. Is cold e-mail echt hetzelfde als een zaal vol mensen binnenstappen en op goed geluk iemand aanspreken of is er toch meer aan de hand? Het is dat laatste: cold e-mail is een belangrijk instrument in een ruimere verkoopstrategie. Maar, er is een addertje. Dat lossen wij met plezier voor je op.

Je krijgt één kans om een eerste indruk te maken, zegt men, en in het geval van cold e-mail klopt dat als een bus. Meer zelfs: je krijgt een fractie van die kans, want onderweg bijsturen kan niet meer zodra je op ‘verzenden’ hebt gedrukt. Die eerste indruk start in de onderwerpregel en duurt daarna maximaal nog vijf zinnen. Hou daar rekening mee, want er moet met die paar woorden veel in gang gezet worden.

Cold e-mail is geen marketing, wel sales. En toch zal je geen deal maken per kerende mail. Cold e-mail is de eerste stap, de voet tussen de deur, de zin om verder te gaan.

Wat is het probleem?

Wel, dat dus. Die eerste indruk. Het klikt of het irriteert. Erop of eronder. Cold e-mail is op zijn minst een uitdaging, maar je kan je kansen maximaliseren door een aantal zaken toe te passen of in het achterhoofd te houden.

Waarom is cold e-mail belangrijk als verkoopstool?

Het is een eerste stap in wat potentieel een nieuwe relatie met een nieuwe klant wordt. Je ontdekt meteen of je contactpersoon interesse heeft in wat jij te bieden hebt. Is dat zo, dan werk je daarop verder. En anders steek je die energie in zaken die wel kans op slagen hebben.

Wanneer en naar wie stuur je cold e-mails?

We hebben het dan allereerst over het tijdstip per etmaal. Enkel weirdo’s sturen midden in de nacht mails. Onthoud: dit is een digitale eerste kennismaking. Om half drie in de ochtend ergens aanbellen, leidt zelden tot goede dingen.

In de voormiddag maakt je cold e-mail de grootste kans om gelezen te worden. ’s Ochtends bovenaan de mailbox zitten, kan evenmin kwaad. The early bird catches the worm, zeggen ze in het Engels. Als je de aandacht trekt van een potentiële klant op het moment dat hij of zij nog een fris hoofd heeft, heb je een streepje voor.

Cold e-mail versturen, kan in theorie altijd en naar iedereen. Een zaal vol mensen, weet je nog? Cruciaal is dat de ontvanger meteen ‘ontdekt’ dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft en dat brengt ons bij het volgende punt.

Scrape adressen en baken GDPR-proof de doelgroep af

Vergeet vanaf hier de toevallige ontmoetingen in zalen vol mensen. Echt lukraak is cold e-mailing niet. In een verkoopstrategie – doordacht en goed opgebouwd – gebeurt niets per ongeluk en dus ook het eerste contact niet.

Werk doelgericht! Stuur cold e-mails niet in bulk naar complete contactlijsten. Focus! Het maximaliseert je kansen op succes en maakt meteen ook komaf met een ander fenomeen: mag je GDPR-gewijs zomaar iedereen mails sturen?

‘Zomaar’ niet nee, maar dat gaan we dus niet doen. ‘Iedereen’ heeft evenmin zin. We brengen een gerichte boodschap aan een zorgvuldig geselecteerd contact. Professionele e-mailadressen zijn in dat geval altijd GDPR-proof en dat maakt van cold e-mail een geïndividualiseerd B2B-instrument. Geen B2C.

Hoe ziet een goede cold e-mail eruit?

Cold e-mail is persoonlijk

Dat laatste netwerkevent’ kan nog preciezer, maar voor de lezer die het zich voorstelt, wordt de gedachte concreet. De eerste zin katapulteert ons samen terug naar een precies moment. Start met de voornaam of benoem het evenement waarop je de lezer zag en je scoort extra punten.  

Cold e-mail toont kort en eenvoudig de behoefte en de waarde

Eenvoud siert, de behoefte is meteen duidelijk en er zit een – oplosbaar – addertje onder het gras. Niet alle antwoorden worden gegeven, wat uitnodigt om contact op te nemen. En omdat je als afzender de oplossing in huis hebt, creëer je meteen ook waarde.

O, en wat is het addertje dan precies?

Hoewel cold e-mail er ongemeen eenvoudig uitziet, is alles van belang. Niets is toeval. Het ontvangen van cold e-mail, de onderwerpregel, de tekst, de CTA, de opvolging … Ogenschijnlijke eenvoud bereiken, is een complex gegeven. Daarom wordt cold e-mail vaak fout ingezet: eenvoud en simpliciteit zijn niet hetzelfde. KIXX is als strategische communicatie- en marketingexpert uitstekend geplaatst om dat voor je op te lossen.

Cold e-mail schept een band, verkoop komt later

Bouw eerst aan de relatie waaruit later een verkoop kan volgen. Begin niet met je product of dienst te pushen. Wijs op de behoefte die er mogelijk is en het antwoord dat jij biedt, de rest komt wel.

Cold e-mail is eerlijk en authentiek

Wees authentiek. Wees jezelf. Erken, herken en stel je voor hoe je de lezer van je mail écht kan helpen om iets op te lossen.

Cold e-mail is een proces, met een start en opvolging

De onderwerpregel is in dit geval die start en dus van levensbelang. Nog voor de lezer een eerste zin leest, maakt hij of zij een keuze: ‘open ik deze mail of niet?’ Maak je boodschap duidelijk en wijs op het belang van wat je te bieden hebt.

Cold e-mail is één stap in wat hopelijk een vervolg krijgt. Een call to action, een uitnodiging om die volgende stap te zetten, in wat voor vorm dan ook, mag dus niet ontbreken. Laat het niet zweven, grijp het vast en werk rustig maar resoluut verder. Houd het gestarte gesprek gaande en stuur een opvolgmail of een herinnering. Niet elke halve dag, zoals sommigen, maar opnieuw vanuit een achterliggende strategie, een proces, een aanpak die doordacht is en vruchten afwerpt.

De kans is groot dat je na het lezen van dit blogbericht zin krijgt om cold e-mail in te schakelen in je verkoopstrategie. Terecht, maar laat KIXX je daarbij assisteren. Cold e-mail is een topinstrument als het goed gebruikt wordt.

Contacteer ons

Mis het volgend artikel niet!