Zo krijgt u meer sollicitaties binnen

Even een personeelsadvertentie plaatsen en hup, onze openstaande vacatures zijn ingevuld….Werkt dat ook niet meer voor uw bedrijf?

Knelpuntberoepen, te weinig afgestudeerden, Social Media-cultuur, groeiende economie,… De wereld is in verandering en ook op vlak van HR-communicatie dienen we hierop in te spelen.

Denk eerst strategisch na

Vooraleer in het wilde weg vacatures te plaatsen, dienen we eerst strategisch na te denken:

  • Waarom zouden werknemers bij ons solliciteren en niet ergens anders ?
  • Wat is uniek aan onze bedrijfscultuur ?
  • Welke soft skills zijn typisch voor ons personeel (en bepaalde functies) ?
  • Wat hebben wij te bieden aan onze mensen ?
  • Waarom werken onze huidige medewerkers hier graag ?

Net zoals bij het creëren van een bedrijfsimago dienen we ervoor te zorgen dat we een passend werkgeversimago uitdragen naar onze huidige en toekomstige werknemers.

Storytelling is hierbij van groot belang. Vertel uw verhaal, wees authentiek en echt.

Be social

Social Media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram zijn ideaal om dit employer brand-verhaal te brengen. Wilt u nog een stap verder gaan, dan kunt u een eigen Youtube-kanaal opzetten met video’s die handelen over uw bedrijf, waarden, missie, producten of diensten en openstaande vacatures. Zo creëert u een community rond potentiële werknemers.

Vergeet ook niet te adverteren op social media. Via Facebook kunt u een post boosten binnen een bepaalde regio, interesses, functietitel, enzovoort.

Ook op LinkedIn kunt u targetten op bepaalde functietitels en sectoren. Op deze manier kunt u heel gericht te werk gaan zonder veel ‘waste’ te hebben binnen de campagne.

Mix and match

Een goede rekruteringscampagne maakt gebruik van verschillende kanalen. Een printcampagne keert in digitale vorm terug op vaksites, op de radio horen we nog eens een spot en op de Facebook zien we een gesponsord bericht. Dit zorgt ervoor dat vooral de latent werkzoekenden sneller reageren.

Keep it simple

Zorg ervoor dat sollicitanten zo eenvoudig mogelijk kunnen solliciteren. Bij ellenlange sollicitatieformulieren haken werkzoekenden snel af.

Zorg voor de mogelijkheid om met één klik een cv en motivatiebrief te uploaden. Of werk met een sms-campagne; gewoon een sms'je sturen en u wordt gecontacteerd door de HR-medewerker die polst naar de nodige gegevens en motivatie.

Betrek je eigen mensen

Eigen werknemers zijn uw beste ‘reclame’. Zij ondervinden iedere dag wat het is om in jouw bedrijf te werken. Zij zijn uw ambassadeurs om potentiële werknemers te overtuigen.

Spoor hen aan om de social media pagina’s te volgen en posts te delen bij hun eigen netwerk. Beloon hen met een extraatje als ze een nieuwe medewerker aangebracht hebben.

Vergeet de pas afgestudeerden niet

Zit u met echte knelpuntberoepen, zoals ingenieurs of verpleegkundigen, denk dan eens aan onze laatstejaarsstudenten. Hoe sneller ze uw bedrijfsnaam oppikken, hoe beter. Zij dienen immers binnen een paar maanden hun keuze te maken op de arbeidsmarkt.

Organiseer een leuk event waaraan uw naam gekoppeld is, bv een filmpremière, sponsor een studentenclub, nodig hen uit op een openbedrijvendag, … Laat ze proeven van uw bedrijf en zorg dat ze de smaak te pakken krijgen.

Zit u met bepaalde vragen omtrent employer branding of heeft u openstaande vacatures die u moeilijk ingevuld krijgt?

Nood aan meer sollicitanten?