TikTok vs. Instagram Reels: wat past in jouw communicatiemix?

Er was dit jaar geen ontkomen aan: de TikTokvideo’s met hippe dansjes of crazy challenges. TikTok is vooral populair bij jongeren, maar de Jerusalema challenge toont welke impact het social medium kan hebben bij een groot publiek. Instagram wilde niet achterblijven en lanceerde Instagram Reels, een feature die heel wat gelijkenissen heeft met TikTok. 

TikTok: nóg een social kanaal

Terwijl Instagram Reels verweven zit in Instagram en dus slechts een feature is, is TikTok een kanaal op zich. Als bedrijf moet je dus kiezen: wil je nog een extra kanaal uitbouwen of zet je verder in op een kanaal dat je misschien al hebt?

Een voordeel van TikTok is dat het gemakkelijker is om gericht te zoeken, aangezien alléén maar TikTokfilmpjes op het platform te vinden zijn. Bovendien doet TikTok ook zelf voorstellen met filmpjes die je leuk zou kunnen vinden. Bij Instagram Reels zit dat anders: het heeft geen eigen kop op de ‘Verkennen’ pagina en je ziet Reels alleen voorbijkomen in je tijdlijn of stories, op voorwaarde dat diegene die het post ervoor kiest om het op deze plaatsen te delen.
 

Het belang van #’s

Je zou het misschien niet verwachten, maar in Instagram Reels spelen hashtags een minder grote rol dan op TikTok. TikTok werkt namelijk met trending hashtags en worden hashtags massaal gebruikt om het bereik te vergroten.

 

Publiek en bereik


Wat dan weer in het voordeel van Instagram Reels speelt, is dat je geen nieuw publiek hoeft te zoeken, je hebt je volgers namelijk al. Dat zit bij TikTok wel anders: daar begin je terug from scratch. Bovendien kan je ook linken naar je pagina vanuit Reels, wat op TikTok niet het geval is.

 

Lengte van je filmpje

Bij Reels is het simpel (maar beperkt): je kan enkel video’s maken van 15 seconden. Op TikTok kan je kiezen tussen 15 en 60 seconden én kan je ook een video maken door 5 foto’s na elkaar te zetten.

 

Bewerken die handel

Social media zouden geen social media zijn als je het niet kon bewerken. Ook daar blijven Reels en TikTok niet achter. Toch zijn de bewerkfuncties van TikTok iets uitgebreider wat betreft muziek bij de video, camerastandpunten, snelheid van de video,…

Ook qua nabewerking staat TikTok verder: je kan achteraf spraakeffecten toevoegen, een voice-over opnemen, een filter toevoegen aan een specifiek fragment,… De opties van Instagram Reels gaan minder ver en zijn vergelijkbaar met diegene die we kennen van de Instagram Stories.

 

Kan TikTok interessant zijn voor jouw communicatie? Of is Instagram Reels een betere optie? Laten we even pingpongen om de winnaar van de battle te kennen!

Mis het volgend artikel niet!