KIXX | Strategy in Communication op bezoek in Silicon Valley

Wat zijn de huidige trends in Silicon Valley en wat kunnen we daarvan leren als Belgische ondernemers?

Wie een film wil maken met internationale sterallures gaat best naar Hollywood, hét mekka van de Amerikaanse blockbuster. Maar ondernemingsgezinde lieden willen ook wel wat 'American inspiration' opdoen. Want geef nu toe, welke moderne ondernemer droomt er niet van om eens richting Silicon Valley te trekken om er de geur van entrepreneurship op te snuiven? Elk jaar maken duizenden van die bedrijfsleiders kennis met de allernieuwste trends op vlak van technologie. Dat doen ze in San Francisco of de Bay Area waar het hart van de technologische wereld gevestigd is.

KIXX trok richting Silicon Valley en ontdekte er de nieuwe tendensen wat technologie betreft en maakte de oefening wat wij, als Belgische ondernemer, ervan kunnen leren.

Welke technologieën en trends komen er concreet aan?

1. Self Driving Cars

Brace yourselves, self driving cars are coming to town. Of beter gezegd: ze zijn er al een hele poos. Al worden die nog niet aanvaard door verzekeringsmaatschappijen. “Nog wat hiaten in het systeem.”, klinkt het. Tesla en google zijn de voorlopers en zijn momenteel volop in de testfase. Merken als Volvo, Mercedes en BMW zijn eveneens bezig met de concrete uitwerking. De inschatting is dat tegen 2025 de self driving car een feit is.

Fileproblemen worden letterlijk van de baan geschoven want wagens kunnen dan ook veel dichter bij elkaar rijden. Op vlak van mobiliteit zullen zo’n wagens dus een grote stap voorwaarts betekenen. En wat dacht je ervan om van je wagen een kantoor te maken? Stel je eens voor dat je al jouw mails al kunt bekijken nog voor je op je werk aankomt. Of een meeting voorbereiden terwijl je al op weg bent naar die klant..

2. The human intranet / Artificial Intelligence

Het menselijk lichaam wordt door inbrengen en aanbrengen van microchips geconnecteerd met het internet. Via allerlei sensoren worden functies van het lichaam uitgebreid, worden de gezondheidsfuncties gemonitord, kan er zonder enige frictie van externe tools zoals bv. smart Phone, direct geconnecteerd worden met het internet.

Inderdaad, wij denken ook meteen aan ‘The Terminator”. De gedachte dat machines het overnemen van de mensheid is toch wel een beetje schrikwekkend. Maar wees gerust, daar zijn we nog lang niet aan toe. Maar hoe dan ook, komt het er wel aan. Via Machine Learning (artificial intelligence) en snellere processing worden de computers steeds sneller, krachtiger en zelflerend. Ook Elon Musk, eigenaar van Tesla en SpaceX, en halfgod in Silicon Valley waarschuwt op zijn manier via de website openai.com, waar hij duidelijk attendeert en sensibiliseert omtrent het gebruik van AI.

Een concreet voorbeeld die we in ‘The Valley’ zagen, was een computer die alle menselijke gezichtslijnen, emotionele uitdrukkingen tot de adem van de persoon die voor zich zat, kon analyseren en interpreteren. Welkom bij het nieuwe sollicitatiegesprek. Wat waren jouw sterke punten nu ook alweer?

3. 5G Wireless

De snelheid waarmee we kunnen surfen en data van het internet halen, is op dit moment eerder beperkt. Met 5G wordt dit probleem opgelost. De verwachtingen zijn dat dit tegen 2020 een feit is. Ter vergelijking: 4G op vandaag haalt 300MB/s; 5G zou tot 7,5GB/s aan snelheid halen.

Deze trend zal een serieuze impact hebben op de snelheid waarmee alles verwerkt wordt. En daarover gaat technologie eigenlijk in de kern: nl: de snelheid waarmee technologie onze wereld verovert is bijna niet bij te houden.

Zijn wij daar als bedrijf en als mens voor klaar? Eerlijk… we weten het niet, maar feit is wel dat het er zit aan te komen….

Misschien wel het belangrijkste: wat kunnen wij als Belgische ondernemers daar nu van leren?

1. Culture clash: Fail Forward

Als je in België failliet gaat met je bedrijf, dan wordt je uitgespuwd door de maatschappij en bekijkt de buitenwereld je als “een loser”. In The Valley daarentegen wordt dit eerder aanzien als iets wat gewoon hoort bij ondernemerschap. Ze durven er ook meteen “all-in” te gaan, iets wat wij als ondernemers veel minder durven.

En laat ons eerlijk zijn: wie geen risico neemt, kan als mens ook nooit sterker uit de strijd komen. Dus wees niet bang van wat risico, maar ga ook niet onbesuisd te werk, lijkt ons het credo voor de Europese markt.

2. Innovatie via de ‘pizza structuur’

Innovatie is de redding van de bedrijven in België, daar is iedereen van overtuigd. Maar in België zien we dat, bedrijven die volledige R&D-afdelingen inzetten, het “perfecte” innoverende product meteen op de markt willen plaatsen.

Volgens Happ Klopp (oprichter van de North Face) en we sluiten ons bij hem aan, kan je veel beter aan de slag met een klein team waarvan de ideale grootte te berekenen valt via het vraagstuk: ‘Kan ik het team voeden met twee pizza’s?’ Dit team staat in voor innovatie en legt de diverse ideeën voor aan het management. Dan gaat er minder tijd verloren en zijn er meer innovatieve ideeën.

3. Dreams & Marketing

Frappant: elke persoon die we ontmoetten had meteen een mooi vormgegeven presentatie en verhaal bij zich. Ook al was het idee of het succes van de onderneming nog niet bewezen. De marketing en de manier waarop men zich wil verkopen, wordt bij aanvang van een start-up al mee vormgegeven. In België daarentegen houden we ons veel meer bezig met enerzijds bankdossier en hoe we intern alles tot in de perfectie gaan organiseren, terwijl verkoop en marketing vaak op de laatste plaats komt.

Onze missie is net om bedrijven te ondersteunen en bij te staan bij het beter “verkopen” van hun verhaal. Dus zijn we eigenlijk blij dat we in België actief zijn waar nog veel werk aan de winkel is.

Tot slot…

De cultuur in de USA en bij uitbreiding in Silicon Valley is volledig anders dan wat wij kennen. Het is inspirerend en leuk om kennis te maken met de sfeer die er hangt. We willen dit artikel dan ook eindigen zoals het begon. Als je de kans krijgt, bezoek dan zeker eens ‘The Valley’. Rondkijken, sfeer opsnuiven, genieten van de zon, praten met ondernemers.

En dat is wat ons bindt: ondernemerschap, het durven gaan voor een droom… Die droom, waar ook ter wereld, is los van cultuur, overal dezelfde: waarbij de weg naar het doel vaak mooier is dan het uiteindelijk behalen van het doel.

Mis het volgend artikel niet!

Strategie & inspiratie direct in je mailbox