KIXX op WebTomorrow: 4 digitale trends die onze wereld zullen veranderen

Altijd uit op kennis en inspiratie trok onze Kixx-crew naar WebTomorrow. Een 1-daagse conferentie waar de crème de la crème van de digitale wereld zich verzamelt.

Na een dag gevuld met interessante talks, panelgesprekken, networking en een beeld over hoe marketing er in de toekomst zal uitzien weten we 1 ding zeker: the impact of digital is not near, it's here!

Wij laten jullie alvast proeven van 4 digitale trends die onze toekomst grondig zullen veranderen.

1.Digital disruption

Dat het digitale tijdperk voor een revolutie heeft gezorgd in het bedrijfsleven is al lang geen nieuws meer. Maar dat deze digitale revolutie ook voor een verstoring in vele bedrijven zou zorgen is wel een hot topic. Online verkoop is schering en inslag. Steeds meer producten werken via het net (= internet of things) zoals bv. vele domoticatoepassingen. Denk bijvoorbeeld maar aan digitale bedrijven zoals Airbnb en Uber. Maar hoe ga je met deze evolutie om als bedrijf? 

  • Vergeet het computerscherm, denk smartphone- en tablet-gericht voor het ontwikkelen van sites en app’s om producten en diensten te verkopen. 
  • Mond- aan-mond wordt video en data. Consumenten laten zich meer en meer leiden door online recensies, blogs, artikels,… zoals bv. TripAdvisor.
  • Content is king: zorg dat je ook online echt en authentiek bent. B2C en B2B bestaat niet meer, human-to-human is vandaag de manier van aanpakken.
  • Online customer experience: Stel: je eet in een restaurant een steak die niet goed gebakken is. Bovendien is het personeel niet supervriendelijk. De kans is groot dat je niet meer terugkeert naar dit restaurant. Je zal het waarschijnlijk zelfs je vrienden afraden. Deze situatie geldt ook online. Als surfers een slechte ervaring hebben op jouw site zullen ze niet opnieuw bestellen. Ze zullen deze ervaring zelfs delen op hun social media. Het idee dat een website een puur online visitekaartje is is dus al lang voorbij. Mensen verwachten meer. Veel meer. Maar, indien het online verhaal goed zit kan dit een grote bron van verkoop en nieuwe klanten opleveren.

2. Virtual reality (360°)

360° video is al een tijdje 'in'. De toepassingen zijn dan ook legio. Via virtual reality:

  • zit je als het ware in het computerspel
  • loop je in het reisbureau al rond op je vakantiebestemming
  • kan je een afgewerkt bouwproject aanschouwen terwijl het nog maar in de steigers zit
  • kan je op het podium een optreden van je favoriete artiest volgen
  • kan je in je huiskamer door de winkelrekken lopen en je karretje vullen

De échte virtual reality ervaring krijg je trouwens door het gebruik van een ‘VR-bril’. Zo zit je middenin je 360° filmpje. Zo'n bril kan vrij duur zijn alhoewel Google nu ook een ‘kartonnen’ versie heeft uitgebracht voor 20 dollar. Specialisten schatten dat eind 2017 deze brillen mainstream zullen zijn en dus naast jouw smartphone en tablet op de salontafel zullen liggen.

3. Artificial Intelligence

Iedereen heeft wel een film zoals A.I., Irobot, Terminator of Surrogates gezien. Films die handelen over robots die de wereld overnemen en vooral een ver-van-mijn-bed show lijken. Niets is minder waar! Robots die zichzelf spelletjes eigen maken, leren uit hun fouten,… bestaan al langer. Waar deze generatie robots nog maar een fractie van onze hersencapaciteit heeft, zullen ze deze capaciteit in 2045 overstijgen. Maar dat mensen overbodig gaan worden in onze bedrijven, zover zal het niet snel komen. De robots gaan dan wel sneller en verfijnder kunnen werken maar de soft skills zoals creativiteit en empathie gaan ze nog steeds ontbreken. 

4. Big data

Wordt marketing een algoritme? Het feit is dat een goed opgebouwde database en backend goud waard zijn. Waar vroeger inbound marketing enkel voor de grote multinationals weggelegd was is dit nu mainstream geworden, ook voor KMO’s. Meer zelfs. Waar vroeger gesproken werd over een geïntegreerde communicatie, waarbij in een campagne gebruik werkt gemaakt van niet 1 maar meerdere op elkaar afgestemde kanalen, gaat het nu over empowering marketing. Empowering marketing gaat nog een stap verder. Het zorgt er niet enkel voor dat de externe campagne één geheel vormt maar ook de achterliggende database hieraan gekoppeld wordt. 

Mis het volgend artikel niet!