KIXX antwoordt: Is Facebook Advertising wel een goed idee?

Iedereen heeft het al meegemaakt. Je scrolt door je timeline op Facebook en opeens zie je een bericht passeren van een pagina die je niet volgt. Je denkt bij jezelf “Tiens, hoe kan dat nu?”. In veel gevallen past die Facebookpost dan nog eens bij je interesses of job. 

Het concept

Het concept is heel eenvoudig. Je plaatst een bericht op Facebook, je betaalt hen een zelfbepaald bedrag en zij zorgen ervoor dat jouw vooropgesteld doel wordt gehaald. Maar werkt Facebook advertising wel?

Is het überhaupt de moeite waard om een budget vrij te maken om te gaan adverteren op de bekendste sociaal netwerksite van de wereld? Op die vraag kunnen wij maar één duidelijk antwoord geven: JA!

De grootste troef: gedetailleerde doelgroepbepaling

Stel je voor, je bent een Sales Assistant bij een schoonmaakbedrijf. Uiteraard, heb je dit ook aangevuld op jouw persoonlijk Facebookprofiel. Opeens zie je een vacature in de vorm van een gesponsorde post flaneren op Facebook. Een concurrent in de regio zoekt een accountmanager. Toeval? Neen, de uitgebreide doelgroepmogelijkheden zorgen ervoor dat de juiste personen de boodschap oppikken. Jij dus!

In vergelijking met advertenties in kranten en tijdschriften kan een bedrijf via Social Advertising doelgerichter gaan adverteren aangezien de advertenties worden getoond aan een specifieke doelgroep. De targetmogelijkheden zijn dan ook zeer uitgebreid.

Zo kan je o.a. mensen bereiken op basis van hun leeftijd, geslacht, interesses, functie, de grootte van het bedrijf waarin ze werken, in welke sector ze werken en ga zo maar door.

Nog niet overtuigd?

We hebben nóg enkele argumenten om je over de advertentiestreep te trekken. Wist je dat adverteren op Facebook een stuk goedkoper is dan offline advertenties?  Met een klein budget bereik je immers al een pak mensen, en vooral ook: de juiste mensen. Met meetbare resultaten krijg je ook meer inzicht in de doeltreffendheid van je campagne, wat op offline vlak dan weer moeilijker is.

Extra: De ultieme Facebook boost

We hebben je kunnen overtuigen om in te zetten op Facebookadvertenties? Dan geven we je nog kort mee hoe je strategisch aan de slag gaat met zo’n campagne.  Wist je dat je in 3 stappen de perfecte FB-ad kunt opzetten? Let’s do this !

1. Kies de juiste doelstelling

Een weloverwogen doelstelling ligt aan de basis van je campagne. Ga je resoluut voor meer websiteverkeer of opteer je ervoor om meer merkbekendheid te genereren? Misschien wil je wel meer pagina-vind-ik-leuks? Of meer verkopen uit je productcatalogus… Denk dus goed na wat je wil bereiken met je advertisingcampagne vooraleer je die lanceert.

2. Bepaal strategisch jouw doelgroep

Je kunt een aangepaste doelgroep maken om je advertenties aan de juiste personen weer te geven. Stel op voorhand de juiste vragen:

  • Op welke locatie bevindt mijn doelgroep zich?
  • Wat is hun leeftijdscategorie?
  • Welke talen spreekt mijn beoogd publiek?
  • Wat zijn hun interesses?

Hoe specifieker je deze vragen kunt beantwoorden, hoe gerichter je kunt ‘targetten’.

3. Evalueer en trek je conclusies uit de resultaten

Goede campagnes zijn veelal een kwestie van goede opvolging. Houd daarom tijdens de looptijd van je campagne de resultaten goed in het oog.  Tijdens je campagne kan je jouw budget, looptijd en doelgroep nog bijsturen waar nodig. Na afloop van je boostcampagne kan je alle resultaten analyseren.

Tip: Facebook geeft de voorkeur aan visuals met zo weinig mogelijk tekst. Gebruik daarom de Facebook Overlay Tekst Tool om te zien of jouw advertenties goedgekeurd zullen worden.

Heb jij professionele hulp nodig voor het opzetten van jouw Facebook advertentiecampagne?  Of wil je eens babbelen over jouw Social Media Strategy? Laat het ons weten!

Klaar voor social media advertising?