Hoe maak ik mijn B2B strategie succesvol voor sociale media?

Wanneer u over merken nadenkt die het goed doen op sociale media, zullen de eerste 5 à 10 bedrijven waarschijnlijk B2C bedrijven zijn.

Wanneer u over merken nadenkt die het goed doen op sociale media, zullen de eerste 5 à 10 bedrijven waarschijnlijk B2C bedrijven zijn. U hoort zelden spreken over een informaticabedrijf dat Twitter op een uitstekende manier aanpakt, of een graniet fabrikant die Facebook domineert. Maar, deze bedrijven bestaan echter wel. Het enige probleem is dat ze de minderheid vormen.

Voor de één of andere reden hebben veel B2B bedrijven het moeilijk gehad met het begrijpen van sociale media marketing. Sommigen hebben het zelfs ronduit genegeerd. De traditionele technieken die B2B bedrijven verkiezen zijn uiteraard nog steeds efficiënt, maar deze mag men niet in de plaats van sociale media gaan gebruiken. U zou sociale media daarentegen in uw strategie moeten integreren om op die manier nog betere resultaten te bereiken. Als u Twitter, Facebook en Instagram hebt ontweken omdat u gelooft dat het voor bedrijven die andere ondernemingen als klanten hebben niet werkt, dan mist u een grote kans. Hieronder leest u meer over wat u kan doen om op een goede manier met B2B sociale media te starten.

De grootste mythe over B2B Sociale Media Marketing

Sociale media is niet enkel voor kledingwinkels en schoonheidsmerken nuttig. Er zijn miljarden mensen actief op sociale media. Geloof mij wanneer ik zeg dat er minstens een klein percentage hiervan geïnteresseerd is in uw industrie. Uw taak is nu om hen te vinden. Hoe? Door te ontdekken welk soort content uw doelgroep wilt lezen.

Zakelijke verzekeringen vormen voor sommige mensen bijvoorbeeld het toppunt van ‘oninteressante content’. De hele dag links delen over zakelijke verzekeringen zal bijgevolg niet helpen. Maar, als u nadenkt over wie uw doelgroep juist is en als u dan uw sociale media content op hen afstemt, zal het bereik van wat u publiceert veel breder worden.

Zorg ervoor dat sociale media rond uw doelgroep draait, en niet rond uw bedrijf. Op deze manier kan u nog steeds ‘deelwaardige’ content leveren en uw publiek verder laten groeien - ook al zit u misschien in een ‘saaie’ sector.

Beperk u niet tot LinkedIn

LinkedIn heeft een waardevolle reputatie opgebouwd: het is het topplatform voor B2B sociale media, en ze hebben gelijk. Content Marketing Institute vond dat 63% van de marketeers LinkedIn als het efficiëntste B2B sociale media platform beschouwt.

Om deze reden denken veel B2B marketeers dat ze enkel op LinkedIn actief moeten zijn. Dit komt doordat men sociale media enkel en alleen als een manier beschouwt om leads te genereren. Uw eerste doel zou echter branding moeten zijn, in plaats van leads. Wanneer u branding op de eerste plaats zet, wordt uw perspectief over sociale media compleet anders. Ineens worden Instagram en Pinterest wél interessant. Social Media Examiner ontdekte dat steeds meer B2B bedrijven dit beginnen te begrijpen en dat ze zich niet langer tot LinkedIn  beperken.

  • 89% van de B2B marketeers gebruikt LinkedIn
  • 88% gebruikt Facebook
  • 83% gebruikt Twitter
  • 61% gebruikt Google
  • 55% gebruikt YouTube
  • 39% gebruikt Pinterest
  • 26% gebruikt Instagram

Eén van de beste manieren om andere platformen voor uw B2B bedrijf te vinden, is door te kijken naar wat uw concurrenten gebruiken om op een succesvolle manier hun publiek te verbreden. De meeste ondernemingen gebruiken op hun website links die naar hun sociale media profielen refereren. Neem een kijkje naar de topondernemingen in uw sector en bekijk welke platformen zij het meeste gebruiken. Dit zal u een idee geven over waar u moet beginnen.

Creëer een persoonlijkheid

Saai en vervelend op sociale media overkomen is een goede manier om te falen. Doordat B2B bedrijven sociale media vaak als bijzaak beschouwen, missen jammer genoeg veel posts persoonlijkheid en een ‘human touch’. De angst voor controverse en/of te ‘edgy’ zijn, zorgt ervoor dat veel B2B marketeers geen creatieve aanpak durven aan te nemen. Maar, u kan echt wel een stem op sociale media ontwikkelen zonder ongepast over te komen. Hier zijn een paar tips:

  • Zorg ervoor dat het op een gesprek lijkt. Uw bedrijf kan een eigen entiteit zijn. Gebruik woorden zoals “wij” en “ons” wanneer u over uw bedrijf spreekt. Probeer menselijk over te komen in plaats van als een robot.
  • Sociale media gaat over het discussiëren en het hebben van real-time gesprekken. Wees niet bang om via sociale media met jouw publiek te praten, of ze nu tevreden zijn of niet.
  • Wees niet bang om humor te gebruiken. De meeste sociale media platformen zijn gemaakt om fun te hebben, content te delen en een gesprek te voeren. Ontspan! Zorg er gewoon voor dat u niet ‘over the top’ gaat en vraag uzelf af of uw doelgroep uw posts zal appreciëren.
  • Neem een Social Media Manager aan of zorg ervoor dat een huidige werknemer deze taak op zich neemt. Alleszins, iemand moet hier verantwoordelijk voor zijn. Indien meerdere werknemers tijdens hun vrije tijd hieraan werken, zal het nooit werken. Zorg ervoor dat de verantwoordelijke voldoende kennis heeft over zowel sociale media als de sector waarin de onderneming zich bevindt.

Gebruikt u al B2B sociale mediastrategieën voor uw onderneming?

We zijn nu niet meer op het punt waar u uzelf moet afvragen of sociale media voor B2B bedrijven werkt. Dit is al bewezen geweest. Nu moet u uitzoeken hoe u het voor uw bedrijf kan doen werken. Indien u nog steeds geen sociale media gebruikt, dan zit u al achter. Het is tijd om aan boord te springen en sociale media te gebruiken om uw merk te doen groeien, en om zo uiteindelijk meer leads te genereren.

Dit artikel werd geschreven door Morgane Lewy, Business Developer bij Sortlist

Mis het volgend artikel niet!