Ook tijdens de coronacrisis blijft KIXX bereikbaar. Meer info

Hoe communiceren met iedereen binnen uw bedrijf?

Blijven communiceren is belangrijk, dat maakten we al duidelijk in onze vorige artikels. Maar hoe pakt u dat concreet aan? Met zowel uw medewerkers, klanten als leveranciers? Maakt u zich geen zorgen, we zetten alles even op een rij.

Blijven communiceren is belangrijk, dat maakten we al duidelijk in onze vorige artikels. Maar hoe pakt u dat concreet aan? Met zowel uw medewerkers, klanten als leveranciers? Maakt u zich geen zorgen, hieronder zetten we het nodige op een rij!

Communicatie met uw team: wees de rots in de branding!

U vraagt zich af hoe u met uw werknemers kunt praten over de crisis en de gevolgen ervan voor uw bedrijf. Mooi, dat is de eerste stap! Want deze tijden vragen nu eenmaal om leiderschap en veel empathie. Uw werknemers kampen waarschijnlijk met een hoop vragen en bekommernissen. En dan is het aan u als bedrijfsleider om de juiste (en positieve) toon te zetten voor uw bedrijf.

Dat begint met duidelijkheid en toegankelijkheid. Laat zien dat u klaarstaat voor uw personeel. Wees toegankelijk, en overleg dagelijks op vaste tijdstippen. Want de kans is reëel dat bepaalde dingen aan een pijlsnel tempo veranderen, ook in uw organisatie! Heeft u niet alle antwoorden? Dat is normaal, en wees daar ook eerlijk over. Zolang u maar proactief communiceert. Wacht dus niet tot uw medewerkers u benaderen met vragen, maar laat hen op voorhand weten wat er precies verandert. En hoe de crisis een impact heeft op uw bedrijf. 

Stel feedback- en belangrijke overlegmomenten niet uit tot na de crisis. Houd de vinger aan de pols en durf gerust informele gesprekken aan te gaan met uw teamleden. Probeer zoveel mogelijk videogesprekken te houden, zo is er weinig ruimte voor interpretatie. En uiteraard moeten we u ook niet vertellen dat een glimlach wonderen kan doen. Wedden dat u als manager of bedrijfsleider meer dan ooit wordt geapprecieerd?

Communicatie met uw klanten: bouw vertrouwen op

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: blijf in contact met uw klanten! Het slechtste wat u nu kunt doen, is stilvallen. Sterker zelfs. De manier waarop u nu communiceert, zal ook een cruciale rol spelen in toekomstige samenwerkingen.

Maar vergis u niet, dat wil allerminst zeggen dat u panisch zoveel mogelijk moet verkopen. Want ook uw klanten leven in angst, en zijn onzeker over het voortbestaan van hun huidige levenswijze of van hun bedrijf. Of u nu actief bent in de B2B- of B2C-sector: deze crisis raakt iederéén. Bouw vooral vertrouwen op, en kijk waar of hoe u een nuttige bijdrage kunt leveren. Volumekorting, gratis levering, een warme boodschap of een ander extraatje? De kleinste dingen maken een groot verschil.

Vermijd spamberichten en overdreven commerciële boodschappen. Niet alleen verdwijnen ze in de massa van e-mails die de bedrijfswereld massaal verstuurt, ook wordt het u waarschijnlijk niet in dank afgenomen.

Communicatie met uw leveranciers: wees een échte partner

Problemen met bevoorrading, logistiek, gebrek aan personeel door tijdelijke werkloosheid, … ook uw leveranciers voelen de nattigheid van de crisis. Vertraagde leveringen en uitgestelde deadlines zijn op dit ogenblik schering en inslag. En daar ondervindt u misschien ook de gevolgen van.

Een pasklare oplossing bestaat niet, maar met begrip raakt u al een heel eind. Bel hen op voor een persoonlijk praatje, en vraag hoe u hen kunt helpen. Stel u niet op als een klant, maar wees een echte partner. Ga na hoe u eventueel de krachten kunt bundelen. Praat over een mogelijke compensatie als uw eigen klanten er last van ondervinden. Als u zelf in financiële moeilijkheden verkeert, kunt u vragen voor uitstel van betaling. Of uitzonderlijk werken met voorschotten indien u dat nog niet deed.

Tracht in elk geval een win-winsituatie te bereiken. En besef dat u alleen misschien wel sneller gaat, maar u samen veel verder raakt. En daar heeft iedereen op dit moment baat bij, nietwaar?

Kortom: dit is een opportuniteit om te tonen waar uw bedrijf voor staat. Houd het niet bij loze beloftes, maar voeg de daad bij het woord!

Mis het volgend artikel niet!