Hoe beïnvloedt corona content marketing anno 2020?

Content marketing trends kunnen razendsnel veranderen, zeker nu het coronavirus het professionele landschap grondig door elkaar heeft geschud. Welke trends blijven overeind en waarmee moet u rekening houden? U leest het in dit artikel.

Content marketing trends kunnen razendsnel veranderen, zeker nu het coronavirus het professionele landschap grondig door elkaar heeft geschud. Welke trends blijven overeind en waarmee moet u rekening houden? U leest het in dit artikel.

Webinars zijn in opmars

U heeft het al gemerkt: haast elk bedrijf heeft afgelopen maand uitgepakt met gratis webinars. Logisch, ze zijn de perfecte gelegenheid om uw doelpubliek op interactieve wijze te informeren. Belangrijk is wel dat u doordacht te werk gaat. Het heeft weinig zin om de massa te volgen en snel een webinar in elkaar te boksen. De gouden regel bij content marketing is nog steeds: relevantie primeert!

Hoe u het dan concreet aanpakt? Evalueer uw doelpubliek, breng hun zorgen in kaart en ga na welk doel zij voor ogen hebben. Op basis daarvan kunt u heel gericht een sessie voorbereiden die écht een meerwaarde levert. Of duik in uw Google Analytics statistieken en maak een overzicht van de meest bezochte pagina’s en het gedrag van uw bezoekers. Wie echt op zeker wilt spelen, kan op voorhand een poll op sociale media plaatsen en zo polsen naar wat er leeft bij uw publiek. 

Video viert hoogtij

De populariteit van video marketing is al een tijdje in stijgende lijn, en het coronavirus zal duidelijk geen roet in het eten gooien. Niet alleen bekende koppen experimenteren naar believen met livestreaming en vlogs, ook voor de bedrijfswereld zijn de opportuniteiten legio.

Live events online laten doorgaan? Een Q&A sessie met uw klanten? Aan mogelijkheden geen gebrek, en tegelijk verstevigt u uw band met uw klanten. En dat komt goed uit, want dit is hét moment om te investeren in klantretentie.

SEO zoekverkeer verandert

In deze crisis voelen uw bestaande of potentiële klanten zich minder geneigd om impulsaankopen te doen. Want nu we allemaal thuis zitten, hebben we meer tijd om meer informatie op te zoeken over een product of dienst. En zo ook verschillende bedrijven en verdelers met elkaar te vergelijken.

Probeer uw zoekwoorden daar dan ook op af te stemmen. Zet maximaal in op the top of the funnel en ga voor oriënterende, informatieve content. En pas uw oude, eventueel gedateerde content aan. Iedereen heeft meer tijd om artikels te lezen, dus zorg ervoor dat uw website en blog volledig up-to-date zijn. 

LinkedIn blijft het nieuwe Facebook

Het was al een tijdje aan de gang, en blijft wellicht nog even duren: LinkedIn is het nieuwe Facebook. De toenemende populariteit is niet enkel te wijten aan het minder vluchtige karakter, ook is de professionele netwerksite veel meer gefocust. Veel professionals gebruiken het medium momenteel om hun contacten te onderhouden.

Daarnaast biedt LinkedIn tijdens de lockdown nog een aantal gratis e-learning cursussen. Niet bedolven worden onder een stroom van slecht nieuws en polarisatie, maar bijleren zonder dat je ervoor moet betalen? Wij weten alvast welk platform we verkiezen.

Al hoeft dat niet te betekenen dat u Facebook vaarwel moet zeggen. Integendeel, de kans is reëel dat het voor uw business relevant blijft. Zeker als uw klanten er aanwezig zijn.

Mis het volgend artikel niet!