Employer branding in 2018: digitaal rekruteren

4% werkloosheid in Vlaanderen.. De “War For Talent” is ON. Hoe maakt u van uw bedrijf een aantrekkelijk bedrijf én zorgt u dat u ook de juiste mensen aantrekt? Dat is employer branding.

Op 25 mei gaven we hierover een KIXX Academy sessie om ons samen met jullie voor te bereiden op de toekomst. Het was een enorm boeiende voormiddag waaruit we heel veel geleerd hebben. We delen graag onze gewonnen inzichten in dit blogbericht, met focus op het digitale aspect.

In deze blog krijgt u een overzicht, waarbij de focus ligt op digitaal rekruteren.

Strategie: Zonder mikken schiet je nooit raak

Zo zit het ook met het opstellen van een goede employer branding strategie, zonder duidelijke doelstellingen vast te leggen wordt het onmogelijk de juiste knopen door te hakken en bij te sturen waar nodig.

Tip: Hou er rekening mee dat binnen uw bedrijf de dienst HR en marketing beter moeten samenwerken om een employer branding strategie te laten slagen.

Let’s get started!

Het opstellen van een employer branding strategie start met het stellen van de juiste vragen. Enkel door deze zaken in vraag te stellen komt u tot de juiste antwoorden.

  1. Bent u een aantrekkelijk bedrijf?
    Wees daar eerlijk in, vraag dit ook aan medewerkers en noteer hun bemerkingen.

    P.s. een aantrekkelijk bedrijf hoeft niet per se een “Silicon Valley”-company te zijn. Niet iedere medewerker heeft nood aan vers fruit op maandag of een basketterrein. Ook doorgroeimogelijkheden, het volgen van opleidingen, meter/peter projecten maken uw bedrijf enorm aantrekkelijk.
     
  2. Weten potentiële kandidaten dat uw bedrijf bestaat?
     
  3. Wordt uw vacature gevonden door een potentiële kandidaat?
    Kies bewust via welke kanalen de distributie van uw vacature zal plaatsvinden.
     
  4. Is de tekst van uw vacature gericht op het profiel dat u wenst te bereiken?
    Vraag een medewerker die deze functie heeft of de vacaturetekst klopt, hij weet vaak beter hoe een dag als ____ eruit ziet dan uzelf.
     
  5. Hoe vlot krijgen kandidaten toegang tot uw bedrijf?
    Kunnen ze vragen stellen via een live chat? Telefoon? SMS?
     
  6. Hoe verwelkomend is uw onboarding proces?
    Hoe beleven medewerkers op vandaag uw onboarding proces? Welke cultuur dragen jullie naar buiten? Vindt een sollicitant makkelijk de weg naar uw bedrijf? Maakt u tijd vrij voor sollicitanten of komt het “tussen de vele andere taken”?

Het belangrijkste is en blijft dat u bovenstaande vragen eerlijk beantwoordt. Niemand is perfect, maar als u weet wat er beter moet, dan kan u er tenminste aan werken.

Hoe maakt uw bedrijf het verschil?

Dit doet u door op zoek te gaan naar wat uw bedrijf kan bieden, dat uw concurrent niet te bieden heeft.

Hieronder een voorbeeld om dit te illustreren:

Iemand die graag aan moto’s sleutelt, vindt bij Harley Davidson zijn ultieme droomjob, geen enkel motormerk is namelijk sterker. Wil dat zeggen dat iedereen bij Harley Davidson wil werken? Zeker niet, maar voor heel wat fans is werken bij Harley Davidson wél de ultieme job.

Deel uw cultuur

“Gebrek aan kennis is vaak niet het probleem, maar wel het probleem dat iemand niet past binnen de bedrijfscultuur.”

Deel de cultuur tijdens de verschillende contactmomenten van een kandidaat met uw onderneming. Zappos speelt daar goed op in door een complete aparte jobsite toe te wijden aan het delen van hun cultuur.

Hoe?

  • Ze verhogen de betrokkenheid: “Become a Zappos insider”
  • Ze delen hun cultuur: foto’s van medewerkers
  • Integratie van een live chat om eenvoudig vragen te stellen
  • Het voorstellen van toekomstige collega’s: “Meet Our Zapponians”
  • Het bieden van antwoorden: Q&A pagina met veelgestelde vragen

Wanneer is het hebben van een externe jobsite interessant?

Een aparte jobsite ontwikkelen is aangeraden wanneer u jaarlijks op zoek gaat naar meer dan 5 kandidaten.

Multichannel strategie

Een multichannel strategie biedt de hoogste kans om tot het beste resultaat te komen. We zitten namelijk nog steeds met een grote verscheidenheid aan informatiekanalen (websites, sociale media, e-mail, TV, kranten, tijdschriften..).

Een goede mix van de volgende 4 dragers zorgt voor een succesverhaal:

  • Online media
  • Offline media
  • Pers
  • Beleving

Op vlak van rekrutering zijn er enorm veel mensen die jobsites, sociale media, kranten of jobdagen gebruiken om een nieuwe job te vinden. Bekijk de cases van TE Connectivity, Euro-Silo en AZ Maria Middelares om te zien hoe wij dit aangepakt hebben voor onze eigen klanten.

Welke social media kanalen inzetten?

Op vlak van sociale media boeken wij de beste resultaten via LinkedIn, Facebook en Instagram Stories.

LinkedIn:

De meerwaarde van LinkedIn ligt op de bedrijfscontext waarin het platform zich afspeelt. Carrièrehunters spelen hun digitaal verhaal graag uit op LinkedIn.

De grootste voordelen opgelijst:

  • Targetten op functietitel
  • Doelgericht, ook voor internationale profielen
  • Vacatures worden naar kandidaten verstuurd via e-mail alsook via het platform zelf onder het tabblad vacatures
  • Hoogste responsratio op vacatures

Facebook

Het grote voordeel bij Facebook is, o-jawel, het feit dat ze enorm veel data hebben van gebruikers. Deze data zijn onder andere: demografische gegevens, gedrag, interesses…

Bij een perfecte beschrijving van uw ideale kandidaat kan u dus erg duidelijk gaan aflijnen wie uw boodschap wél of niet te zien zal krijgen.

Targetten kan bijvoorbeeld op: bekeken TV kanalen, websites, gelezen online media, surfgedrag, regio...

De grootste voordelen opgelijst:

  • Perfect voor jonge instroom (leeftijd: 22 – 46 jaar)
  • 80% Belgen hebben een Facebookaccount, dus een gigantisch bereik
  • Enorm veel data van gebruikers
  • Nieuwe optie voor “vacatures” geeft volgers van de pagina een melding dat er nieuwe vacatures zijn
  • Goed kanaal om employer branding inspanningen te delen

Instagram stories

Ze duiken steeds meer op: de promoted Instagram stories! Instagram is een bedrijf van Facebook, waardoor het dus ook mogelijk is om van hun data gebruik te maken. Dubbel zoveel voordeel dus.

Hier zien we 2 mogelijkheden:

Instagram Stories voor employer branding:

Veel bedrijven maken nog geen gebruik van de Stories functie van Instagram, hoewel deze op vandaag het hoogste aantal views genereert. Kies dus voor een menselijke aanpak en geef gerust eens het account voor een dag aan een medewerker die dan filmt hoe het er in uw bedrijf aan toe gaat. Potentiële kandidaten kunnen zo al eens een kijkje nemen in uw bedrijf.

Naar rekrutering toe:

Val op met een impressionante rekruteringscampagne op uw Instagram Story en trek zo de juiste mensen aan tot uw bedrijf. Experimenteer met video (zorg voor meerdere, korte beelden na elkaar), laat een medewerker aan het woord of plaats een “Welkom bij..” met beelden van binnen uw bedrijf. Zo leren andere mensen (= potentiële kandidaten) uw bedrijf kennen.

Conclusie

Zoals u ziet komt er heel wat kijken bij het opstellen van een employer branding strategie en het actief gaan rekruteren. Veel keuzes die gemaakt moeten worden en knopen die doorgehakt moeten worden. Het is belangrijk dat u beseft dat de wereld steeds meer “digital” wordt en uw bedrijf zich daar dus ook moet aan aanpassen.

Vragen rond uw employer branding strategie gecombineerd met een tas koffie? Kom gerust eens langs op ons kantoor om erover te praten.

Mis het volgend artikel niet!