Echte marketingreturn begint met ‘niet wachten’

Marketing is een investering en investeringen moeten opbrengen

Marketing is een investering en investeringen moeten opbrengen. Het is een logische verwachting. 

Digital Marketeer Margaux Ghijsels is perfect geplaatst om een en ander te verduidelijken. “Het is een terechte verwachting om rendement van je marketinginspanning te zien. Vaak wordt evenwel over het hoofd gezien dat rapportage en rendement twee compleet verschillende zaken zijn. De rapportage van de cijfers is ook ‘maar’ dat: een lijst met wie van ver of dichtbij het pad van je marketinginspanning kruiste. Echt rendement krijg je pas wanneer je inzicht creëert in die cijfers en er vervolgens mee aan de slag gaat. Laat ons evenwel beginnen bij het begin.” 


“Een aanpak kan enkel succesvol zijn als we de basisstappen goed uitvoeren. Eerst even nadenken dus, en het professionele fundament bepalen dat voor elk specifiek marketingtraject de basis vormt. Dan hebben we het over afgelijnde doelstellingen en verwachtingen, een duidelijke doelgroep en de manier om het effect te meten. Wat willen we? Tot wie richten we ons? Waarom? De juiste stappen zetten is meteen een niveau hoger dan louter ‘stappen zetten’. Maar wat hierna komt, is de echte verschilmaker.” 

Samengestelde marketingreturn

Margaux Ghijsels verwijst graag naar het principe van de samengestelde interest als ze het over marketingopbrengst heeft: “De kracht zit in het opgebouwde resultaat en in het vermogen om daarmee telkens verder aan de slag te gaan. Elke volgende stap moet een verfijning betekenen. Het gaat over de efficiëntie én over de effectiviteit van het strategisch marketingplan. Je wil eigenlijk nooit herbeginnen. Net als bij samengestelde interest bouwen we doordacht verder op de eerder geleverde inspanningen. En dan kan je pas echt van marketingreturn-on-investment spreken.” 

Sales niet vergeten!

Het lijkt bijna eenvoudig, maar is het dat ook? Margaux: “Het principe mag niet verbazen, de manier waarop wij het realiseren wel. De cijfertjes rapporteren is niet moeilijk. Effecten meten, inzicht creëren, content bijsturen op basis daarvan om meer conversies te realiseren … dat is al een ander paar mouwen. En als ik er dan ook nog bij vertel dat we naast de cijfers ook de blind spots, de offline effecten en de zogenaamde ‘dark reach’ meenemen in het verhaal, komen we stilaan in de buurt van échte effectiviteit. Er zijn marketinginspanningen die offline effect hebben, waarvan je geen onmiddellijke feedback krijgt. Via Offline Conversion Tracking brengen we dit ‘onzichtbare’ verhaal in kaart en we gebruiken die inzichten voor nieuwe online campagnes.”

Leadinfo Diamond Partner en Innovation Award

Het is geen toeval dat KIXX de eerste Diamond Partner van LeadInfo was. “We mochten ook hun Innovation Award op onze schouw plaatsen omdat we hun software op een actieve en vernieuwende manier inzetten door er een heus campagne-instrument van te maken. We gebruiken het onder andere om de marketingcampagnes te koppelen aan sales. Ook dat mag niet uit het oog verloren worden: je moet aan de slag gaan en constant verder bouwen aan echte return.”

Niet wachten!

“We zien te vaak dat er gewoon gewacht wordt. Een bedrijf zet een marketingcampagne op touw en wacht tot daar conversies en leads uit vloeien. Dan blijken er weinig te zijn, dus probeert men iets anders. Zo start je telkens opnieuw. De kunst bestaat erin dat net niet te doen. Door veel nauwgezetter en van bij het begin de doelgroepen te kwalificeren en hun gedrag onderweg secuur in kaart te brengen, on- en offline, door funnels te creëren met de juiste content, door te remarketen en waar mogelijk automations op te zetten verzamelen we onafgebroken meer inzicht in de marketinginspanningen. En dan kan je aan de knoppen draaien om échte marketingreturn te creëren”, aldus de Digital Marketeer van KIXX. “Niet wachten dus!”

Wacht niet, boek nu resultaat!