Deze drie voorspellingen zagen we in onze glazen bol

Sommigen gaan al eens naar een waarzegger om hun toekomst te laten voorspellen. Met wat hocus pocus-praat kijkt de helderziende in een slecht afgestofte glazen bol om je vervolgens mee te delen wat er jou allemaal te wachten staat. Je zal de ware liefde vinden, promotie maken op je werk en als je de paragnost een flinke fooi geeft, zal je ongetwijfeld ook nog de Lotto winnen.

Wel, wij nemen er ook eens onze - proper afgestofte - glazen bol bij. We houden het echter niet bij lichtzinnige prognoses. Neen, we werpen een blik op de marketingtrends die eigenlijk al op gang zijn gezet en die op korte termijn ongetwijfeld uit hun voegen zullen barsten. Ontwikkelingen waar ook wij dit jaar nóg meer op zullen inzetten.

1) Persoonlijke en snackable content

Den tijd gaat snel, gebruikt ‘m wel. Hoeveel keer is dit gezegde al niet over de tongen gerold? Tijd is geld en we willen die dan ook zo efficiënt mogelijk inzetten. We hebben niet liever dat alles zo snel mogelijk afgehandeld wordt. Vandaag besteld, morgen in huis. Dat is de norm geworden.

En ook op vlak van contentmarketing is dat niet anders. We hebben nood aan snackable content of content die we makkelijk en snel kunnen verwerken. Podcasts zijn daar een mooi voorbeeld van. Een podcast is laagdrempelig en kan je perfect in de wagen beluisteren. Win-win dus. Er zijn nog andere voorbeelden van snackable content:

  • Infographics: Een populaire manier om cijfermateriaal te kanaliseren. Aan de hand van verschillende kleuren & vormen kan je jouw boodschap duidelijk naar voor brengen.
     
  • One-minute-movies: Een softwaresysteem uit de doeken doen? Een bepaalde procedure loud and clear uitleggen? Maak er een kort animatiefilmpje van, al dan niet met voice-over.
     
  • Lijstjes: Een al even populair item zoals de hierboven vernoemde infografieken. Lijstjes zijn kort, overzichtelijk en snel op te pikken.

Maak het verschil met persoonlijke content

Spotify geeft songsuggesties op basis van de nummers die je beluisterd hebt. Netflix raadt je eveneens films & series aan die je wel eens zouden kunnen bekoren. Zeg nu zelf, als je liefhebber bent van misdaadfilms, is het des te leuker om soortgelijke films of series te ontdekken.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en verlangens. Daar kan je op zich al iets mee doen. Maar je kunt verder gaan. Hoe cool moet het niet zijn om op de ‘dag van de vreemde talen’ een nieuwsbrief in het West-Vlaams te sturen naar al jouw West-Vlaamse klanten? Je maakt het zo een stuk persoonlijker omdat je een gemeenschappelijk punt hebt gevonden: een West-Vlaamse nieuwsbrief naar een West-Vlaamse klant. Moh how zeg.

Deze kleine elementen maken een grote indruk:

  • Personaliseer jouw nieuwsbrief met de voornaam van je klant
  • Gebruik de copy ‘dit kan ook voor jou interessant zijn’ of ‘dit zal je zeker kunnen bekoren’
  • Stuur een persoonlijke videoboodschap naar je klant/prospect. Van een sterke binnenkomer gesproken …

2) Nood aan professionele interne communicatie

Na het afgelopen coronajaar waarin telewerk de norm werd, krijgen we steeds meer vragen rond interne communicatie. Bedrijven werden op de proef gesteld. Sommigen van hen kregen een realitycheck en moesten tot de vaststelling komen dat hun interne communicatie dan toch niet echt op punt staat. Een extra argument dus om het deze keer wel te professionaliseren.

Een uitgekiende interne communicatiestructuur is essentieel om de continuïteit van jouw organisatie te garanderen. Hoe je zo’n structuur opzet, hangt af van de grootte van jouw bedrijf, de sector, … Zo werkt KIXX bijvoorbeeld met Monday. Een Project Management tool die zowel voor intern als extern gebruik wordt ingezet. Twee vliegen in één klap.

En dan zijn er nog de teammeetings via Skype, Google Meet, Zoom, Microsoft Teams, … Kies altijd een moderator die het digitale gesprek in goede banen leidt. Maak duidelijke afspraken met je medewerkers en laat hen vragen stellen via de chatfunctie. Zo voorkom je dat er door elkaar wordt gepraat. Een moderator kan ook iedereen muten. Wanneer er een vraag binnenkomt via die chat, dan kan hij met slechts één klik de persoon in kwestie aan het woord laten om zijn of haar vraag te stellen. 

3) Employer Branding strategie

2020 heeft heel wat veranderingen teweeggebracht. We houden met meer zaken rekening. Tijdens de huizenjacht geven we meer aandacht aan de aanwezigheid van een terras en we opteren voor een extra bureauruimte om het thuiswerken productiever tot een goed einde te brengen. Op het vlak van Employer Branding is dat niet anders. We passen onze content en vacatureteksten hier dan ook nauw op aan.

De balans werk-privé is een belangrijk aspect geworden. De mogelijkheid tot thuiswerken ook. De lockdown zette mensen ook aan tot nadenken over de zin van hun job. ‘Kan ik echt een meerwaarde vormen in deze functie?’ Houd als marketeer of hr-manager hier zeker rekening mee en speel hierop in wanneer je de vacaturetekst uitschrijft. In een Social Media campagne gaan wij deze zaken extra benadrukken:

“Geen ellenlange files meer om je dagelijks aan te ergeren. Je bent snel op je werk en even rap terug thuis. Van thuis uit werken heeft zo z’n voordelen. Als (vacaturenaam) kan je helemaal zelf je werkschema opstellen.”

We bergen onze glazen bol niet op, maar zetten ‘m op een strategische plaats waar we altijd even halt kunnen houden om vooruit te kijken. Want dat doen we altijd. We experimenteren met nieuwe features en geven nieuwe (digitale) media een kans. Alleen op die manier weten we wat er wel of niet werkt en waar we zeker al dan niet moeten op inzetten.

De toekomst is aan ons! #wearekixx

Hulp nodig met jouw contentmarketing?