Conversie optimalisatie:
wat, waarom en hoe?

Wat is conversie?
Waarom conversie optimaliseren?
Hoe krijg je meer conversies?

Wat is conversie?

Men spreekt van een conversie wanneer een vooraf bepaald doel werd behaald. Dit is bijvoorbeeld wanneer een gebruiker een bestelling plaatst op je webshop of wanneer iemand zich inschrijft voor je mailinglijst.

Waarom conversie optimalisatie nuttig is voor jouw bedrijf

Leer jouw doelgroep kennen

Ken je de concrete angsten, vragen en noden van je doelpubliek? Waar zijn ze naar op zoek wanneer ze jouw Facebookpagina of website bezoeken? Dit zijn cruciale vragen als je de conversie wil boosten en kan je enkel weten door je website door te lichten.

Leg de pijnpunten van je website bloot

Jouw bezoekers komen op je site met een bepaald doel. Jij als bedrijf moet ervoor zorgen dat de bezoeker zo snel mogelijk zijn/haar doel behaalt. Technische problemen, verwarrende navigatie, onduidelijke call-to-actions, etc. frustreren jouw bezoeker enorm en zorgen voor een daling in conversie.

Goedkoper dan een volledige herlancering

Vaak is een analyse en optimalisatie van je bestaande kanalen voordeliger dan opnieuw van nul beginnen. Meer nog: je huidige bezoekers houden totaal niet van verandering en een nieuwe website lanceren kan zelfs zorgen voor minder conversies.

PS: Vooral websites en webshops met veel bezoekers (+10 000 / maand) kunnen beter optimaliseren dan herlanceren.

Hoe krijg je meer conversies binnen?

Haal meer bezoekers naar je website

Meer bezoekers = meer conversie. Niet noodzakelijk! Extra bezoekers zullen pas meer conversie opleveren als de verwachtingen van de bezoeker worden ingelost. Bij het opzetten van een Facebook Ad, Google AdWords, LinkedIn, of andere campagne moet je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep zo goed mogelijk in kaart brengt. Daarenboven moet de advertentie deze doelgroep aanspreken en aanzetten om jouw website te bezoeken.

Eenmaal aangekomen op je website is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er een herkenbaar beeld te vinden is van de advertentie. Zo blijven mensen binnen eenzelfde context surfen en is er geen verwarring mogelijk.

Schrijf je teksten duidelijker, korter en meer to-the-point

Mensen lezen niet, ze surfen. Ze zijn naar iets op zoek en willen zo snel en duidelijk mogelijk vinden wat ze zoeken. Zorg daarom dat de content op je website beknopt is. Begin bovenaan je webpagina ook met de meest belangrijke informatie om deze daarna meer gedetailleerd te beschrijven.

PS: Blogartikels zijn een uitzondering op deze regel. Mensen klikken op een artikel met de mindset om te lezen. Zorg wel dat de tekst gestructureerd en vlot leesbaar blijft.

KIXX tip: Gebruik bulletpoints. Deze lezen vlotter en zijn overzichtelijker dan doorlopende tekst.

Maak je website gebruiksvriendelijker

Ga op zoek welke pagina’s op je website de minste conversie opleveren. Kruip in de huid van de bezoeker en wees zéér kritisch:

  • Wat houdt de bezoeker tegen om door te klikken?
  • Is de webpagina logisch opgebouwd?
  • Is de content overtuigend genoeg?
  • Is de call-to-action duidelijk?
  • Vlot leesbaar?

Optimaliseer vervolgens deze pagina en bekijk welke invloed deze heeft op het aantal conversies.

Rapporteer, analyseer en blijf opvolgen

Meningen zijn nutteloos. Bij conversie optimalisatie is kennis koning. Concrete data is noodzakelijk om tot goede inzichten te komen.

Rapporteren is de boodschap. Maak dus gebruik van de talloze gratis tools die op het net beschikbaar zijn:

Pas als al deze data kritisch werden geanalyseerd, kan men overgaan tot de praktische optimalisatie van de website of het Social Media kanaal.

Eens de aanpassingen werden aangebracht en er duidelijk meer conversies plaatsvinden, wordt het conversie optimalisatieproces als afgerond beschouwd. Dit is de grootste fout bij veel bedrijven. Het optimaliseren van jouw online kanalen is een voortdurend proces. Dit omdat jouw doelgroep, hun noden en beschikbare technologie constant verandert. Conversie optimalisatie is een proces die op geregelde basis opgevolgd moet worden.

Meer conversies op je site of Social Media?