De ROI van een magazine als marketingkanaal

Zelf een magazine maken, uitgeven en verspreiden lijkt een grote en gespecialiseerde opdracht. Nochtans loont het de moeite om via een eigen magazine te investeren in langetermijnrelaties met je klanten en prospects. De return on investment uit zich op verschillende manieren en om veel redenen. 

Een magazine verrast

Er was een tijd dat alles zich offline afspeelde, daarna sloeg de balans helemaal door naar het onlinegebeuren en net daardoor levert een goede marketingmix vandaag de beste resultaten op. Anno 2024 blijft een eigen magazine een verrassende, opvallende, in het oog springende keuze. Het zegt iets – bewust en onbewust – over je toewijding, diepgang en de manier waarop je naar dingen kijkt als je klanten en potentiële klanten regelmatig een up-to-date en tastbaar ‘geschenkje’ gunt.

Wie schrijft die blijft

Mails zinken naar de bodem van de inbox, berichtjes worden over het hoofd gezien en de newsfeed op sociale media is een kwestie van seconden. Een magazine blijft op de keukentafel, kantoor, de kast of godbetert het toilet liggen. Het steekt af en toe de kop weer op en lijkt – eenmaal op het terrein – een eigen leven te leiden. Je introduceert het, en een jaar later duikt plots iemand op met een artikel in de hand. Een magazine wordt beleefd, gelezen en opnieuw bekeken.

‘Slow marketing’ is waardevol

Een eigen magazine is een investering, geen kost. Goede marketing is dat sowieso, maar een eigen magazine is zoals alles wat ‘slow’ is waardevol voor de ontvanger. Maak het te mooi om in de papiermand te gooien, voldoende dik om op te vallen en zorg voor inhoud die uitblinkt. Aantrekkelijk, interessant, diepgaander, met inzichten en cases, om op eigen tempo van te genieten en te proeven, om zin te krijgen, enthousiast te worden en zaadjes te planten, een magazine heeft waarde.

‘Slow marketing’ werkt op lange termijn

Een eigen magazine is een investering, deel twee. Het magazine is een tastbaar en minder vluchtig kanaal waarin letterlijk en figuurlijk een wereld opengaat. Die zaadjes van daarnet ontkiemen. De ‘goesting’ groeit gaandeweg en de connectie met je naam of merk groeit mee. Niet snel-snel maar door herhaling en de aangename inhoud die je aanbiedt. Een magazine creëert wellicht geen stormloop de dag na verschijnen, maar je naam nestelt zich voor lange tijd op de juiste plaats. 

Vergeet de beperkingen van het magazine

Contentconfetti. Crosschannel-integratie. Splintering. De tweedimensionale ‘oude’ magazines zijn inderdaad dat: oud. Een goedgemaakt en tijdloos magazine maakt vandaag probleemloos deel uit van een omnichannel-aanpak en wordt geïntegreerd in en gecombineerd met andere marketingkanalen zoals social media, e-mailmarketing en evenementen. Integraal of in stukjes, in dezelfde of licht aangepaste vorm, alles kan, dus vergeet alle beperkingen: de mogelijkheden zijn veel groter.

Een magazine biedt controle

Eén keer per jaar op een vast moment, halfjaarlijks of per kwartaal? Een grote oplage of zeer gericht? Aan bestaande klanten of breder? Cover, pagina’s, inhoud,  beelden, toon, stijl … een advertentie in een publicatie van een ander kost centen en je moet je schikken. Bij een eigen magazine hou je zelf de controle en bepaal je helemaal je eigen koers. Het verhaal dat je brengt, sluit helemaal aan bij wat je als merk of organisatie wil uitstralen en verspreiden. 

Conclusie? De ROI van een magazine is veelzijdig

Je merkbekendheid vergoot en verbetert erdoor, op een consequente manier en in een gecontroleerde publicatie. Die levert je betrokkenheid en klantentrouw op, omdat je waardevolle inhoud aanbiedt die aansluit bij wat je doelgroep aanspreekt. Je kan diezelfde inhoud via andere kanalen linken en verspreiden. In casestudies en met positieve ervaringen, maar ook door innovaties, R&D of toekomstvisie te illustreren, creëer je een volledig beeld van alles waarvoor je als organisatie of merk staat. Je kan verdiepen, richten, enthousiasmeren en connecteren, en dat zorgt er op lange termijn voor dat je naam en merk met heel wat positieve associaties verbonden zijn én blijven.


Via een magazine neem je klanten en potentiële klanten mee. Je biedt hen een blik op de mogelijkheden, toont hen de passie en het enthousiasme achter producten of diensten en dat maakt van een eigen magazine een waardevolle investering in duurzame, blijvende relaties, in betrokkenheid en in loyaliteit. 

Zin in een eigen magazine?